nyhedder.gif (5725 bytes)

Nyheder fra den danske cirkusverden

Suppleret med nyt fra Norge, Sverige og Paris

Senest opdateret 14. september 2018

Opdateringerne dækker denne gang perioden 8. til 14. september. Næste opdatering lørdag 22. september. På sidste nyt-siden, kan du indtil da finde nyheder, som er modtaget efter 14. september

14. september 2018

Som plakaten viser, byder butikscentret City 2 i Høje Tastrup i efterårsferien på ”Cirkuspark med Benneweis”. Der er workshops og korte cirkusforestillinger. I 2016 og 2017 hed efterårsferiens tilbud ”City 2 Cirkusland”, og samarbejdspartneren var Karsten Mathiasen og hans Cirkus Bella Donna. I år er cirkusparken og forestillingerne produceret af Nadia og Dawid Benneweis. – Nærmere omtale af efterårsferiens forestillinger m.v. kommer her på nyhedssiden 6. oktober. Allerede nu kan du se en oversigt i Cirkuskalenderen.

 klovn.gif (1460 bytes)

12. september 2018

Foredrag med Irene Thierry. I Gjesing kirkes onsdagscafé onsdag den 12. den 12. september var cirkusdirektør Irene Thierry, 71 år, på programmet.

Irene Thierry. Foto fra foredrag på Cirkusmuseet i Hvidover på den internationale cirkusdag 21. april i år

Finn Stendevad skriver:

En særdeles veloplagt og dybt charmerende Irene Thierry fortalte hele familiens cirkushistorie, startende med sine forældre og sluttende med sine børnebørn.

fra forevisningstelt med Regnar som rekommandør til cirkus Krone. Undervejs fik hun fortalt om glæder, sorger, ulykker og sygdomme i familien på elegant vis, om deres samarbejde med Helle og Viggo Salting m.m. Hun viste også en lille film om hverdagen i cirkus Krone. Desuden viste hun dragter lige fra sit første trikot, da hun var seks år gammel, til det sidste fra hun i 2017 fyldte 70 år. Iblandt var kostumer, hun havde fået foræret samt hendes brudekjole fra giftermålet med Allan. I alt havde hun 14 kostumer med.

Som om det ikke var nok sluttede hun med en gang forrygende stepdans.

Foredraget varede fra 14.30 til 16.30, kun afbrudt af kaffebord en kort stund.

Det var en dejlig eftermiddag i selskab med en afgået cirkusdirektør, som stadig var i sit livs form.

Man kan kun anbefale hende overalt.

Også dette billede er fra den internationale cirkusdag 2018

De, som hørte Irene Thierry på Cirkusdagen på Cirkusmuseet i Hvidovre, eller da hun for nogle år siden holde foredrag for Danske Cirkusvenner i Odense, kan skrive unde på, at Irene er en fremragede og særdeles veloplagt foredragsholder. Kender du foreninger m.v., som kunne være interesserede i at booke Irene til et foredrag, kan de kontakte hende på tlf. 40 11 71 72.

 klovn.gif (1460 bytes)

10. september 2018

Kenny Quinn til Chemnitz. Det der næsten tradition for at den danske gentlemantyv Kenny Quinn og fru Joan har job i Tyskland i vintermånederne. Ofte i forbindelse med et af de mange tyske julecirkus. Men i år er det publikum i dinnershowet Moments 2 i Chemnitz, som kan opleve de elegante showlommetyve. Der er premiere 18. november, og showet kører frem til 6. januar 2019.

Chemnitz er en by med ca. 250.000 indbyggere i den tyske delstat Sachsen. Den hed Karl-Marx-Stadt mellem 1953 og Tysklands genforening i 1990.

Showets titel Moments 2 skyldes, at sidste års succesrige show hed Moments.

Du kan læse mere om Moments 2 på www.moments-chemnitz.de

Producenten af showet er Guido Gentzel, mangeårig leder af det tyske Rock-'n'-Roll-Band The Firebirds. Guido Gentzel producerer også dinnershows i Dresden og Leipzig. Kenny Quinn har tidligere haft stor succes i Guido Gentzels dinnershow Mafia Mia i Dresden.

 klovn.gif (1460 bytes)

8. september 2018

STØTTEFORESTILLING TIL SKADET ARTIST. Cirkus Arena slår fredag den 14. september kl. 17 teltdugen til side for en cirkusforestilling i Charlottenlund, hvor samtlige billetindtægter går ubeskåret til artisten Tetiana Koreneva fra Bingo Circus Theatre. 1. august kom Tetiana på ulykkelig vis til skade under sit luftnummer i årets forestilling, da den wire, som holdt hendes tissue, knækkede.

Tetiana fotograferet ved premieren i København. Det var under hendes nummer i tissue en wire knækkede og hun faldt ned i manegen. Wiren hørte til Bingo-truppens eget udstyr. Foto: Rud Kofoed / Ajour Press

Cirkus Arena skriver:

Tetiana har efterfølgende gennemgået en vellykket operation og er i bedring. De knoglebrud hun fik under ulykken kræver dog tid til at hele, og hele Tetianas tidligere indtægtskilde, artistkunsten, er derfor sat på pause. For at Tetiana kan få ro, både fysisk og økonomisk, så hun kan komme sig på den mest optimale måde, er det med stor glæde, at samtlige artister og al personale i Cirkus Arena kan præsentere denne særforestilling, hvor alle billetindtægter vil gå ubeskåret til Tetiana og hendes fremtidige behandling.

Forestillingen den 14. september i Charlottenlund vil være en helt normal udgave af årets forestilling "Klovnen og Kronprinsen - Jagten på den tabte tåre".

Så har du endnu ikke oplevet årets forestilling, eller vil du gerne opleve den igen, er muligheden der nu samtidig med, at du støtter en god sag. Vi håber på at se så mange af jer som muligt, så vi sammen kan bidrage til den allerede igangværende indsamling


Tetiana er ansat i den ukrainske cirkusvirksomhed Bingo Circus Theatre, som Cirkus Arena har hyret til at bidrage med to numre i årets forestilling. Cirkusvirksomheden Bingo Circus Theatre modtager et honorar og aflønner selv de optrædende artister. "Det er således Bingo Circus Theatre, som har standset hendes løn efter ulykken, hvilket har været os ubekendt, da vi netop havde fået at vide fra Bingo Circus Theatre, at hun selvfølgelig fortsat ville få løn," lyder det fra Kristoffer Ditlevsen, pressechef hos Cirkus Arena, til TV 2 Lorry.

Tetiana er nu overflyttet til et hospital i Tyskland, hvor hendes kæreste Sebastian Hoffman bor. Han har fortalt TV2 Lorry, at Tetianas læge siger, at hun skal være glad, hvis hun kan få et normalt job om et år. Men at blive cirkusartist igen og dyrke ekstremsport - det forventer de ikke. Men vi bevarer håbet, fortalte Sebastian Hoffmann. Han har fortalt TV2 Lorry, at der på nuværende tidspunkt er samlet over 150.000 kroner ind til støtte for Tetiana.

DR P1 Morgen havde fredag morgen flere indslag relateret til ulykken, herunder interview med den danske luftakrobat Katja Tomasevic Olsen (som aldrig har optrådt i et dansk cirkus), artistforbundets formand Lena Brostrøm og formanden for Cirkusdirektørforeningen Martin Arli. Klik her for at høre indslagene.

 klovn.gif (1460 bytes)

8 september 2018

DET SKER I PARIS -- nu börjar säsongen -- CIRQUE GONTELLI är här - de är en UNIK cirkus, visserligen liten, med cirka 120 sittplatser och de specialiserar med ett program för de allra yngsta barnen, och spelar i ett mindre tält, vilket gör att barnen känner sig trygga i denna mänskliga dimension.

Alle fotos er stillet til rådighed af Serge Gontelli

Barnen indrages /träkkes ind/ i föreställningen eftersom  de blir mycket barnvänligt behandlade - en förutsättning för succé !

SERGE GONTELLI och hustru FABIOLA växlar med att föra barnen genom föreställningen,

SERGE gör dessutom en fin antipod-akt /fot-jonglering med ett stort bord som final/.

Vidare: sonen  CHRISTIAN jonglerar, balanserar med rola rola, och svingar lasso,

OPHELIE är elegant och graciös som dansös med tight rope, aerial ring och trapets och som DUVDROTTNING med vackra vita duvor. Hennes syster  MARY agerar med rullande klot och hula hoop, yngste sonen CLINTON utför diverse lustigheter och ....  början till akrobatik.

   

Alla deltager i clown-sketcher MUSIK FÖRBJUDEN, eller den klassiska VATTEN-ENTREEN, ibland uppträder växelvis: katten TOM, vita möss / men inte samman med katten/, samt en get /ged/ vilken mest äter pop-corn, dessa djur gör som de vill, barnen är glada, de vill helst bara klappa geten - det hela är avslappat och gemytligt !

Hela denna show ,90 minuter, utföres av hela familjen, men det är inte slut med ansträngningar: reklam-plakat skall sättas upp, och tagas ned , licens av den kommunala administrationen skall klaras, tältet skall ju upp och ner - mycket skall ordnas inom ramen för denna lilla cirkus som är UNIK!!

DET SKER I PARIS !!!

Se mer:  http://les-gontellis.e-monsite.com/

Spelplatser:  mindre parker i Paris under sommartid, i Marseille vintertid, man finner dem i L'OFFICIEL DES SPECTACLES, Euro 1, i alla kiosker.

..................................... reported by  ZARRO ZARRO.

 klovn.gif (1460 bytes)

7. september 2018

Cirque Berserk kommer til Danmark. Fra 9. til 14. oktober får Horsens, Randers og Esbjerg besøg af det store engelske teatercirkus Berserk. Nogle af forestillingerne er solgte, men til forestillingerne i Horsens 12. oktober, Randers 13. oktober og Esbjerg 14. oktober er det muligt at købe billet. Se nærmere i Cirkuskalenderen.

Cirque Berserk produceres af Martin Burton, som også ejer Englands største turnerende cirkus, Zippos Cirkus.

Cirque Berserk har hvert år sæsonpremiere i forbindelse med Winter Wonderland i Hyde Park i London. Winter Wonderland et er stort julemarked i London, som ud over diverse stader også byder på forlystelser og shows, herunder særlige juleforestillinger i såvel Cirque Berserk som Zippos Cirkus.

Programforside

Efter Winter Wonderland turnerer Cirque Berserk med forestillinger på en række teatre i England og Irland. Og i år er turneen udvidet med forestillinger i Danmark og Belgien.

Den forestilling, vi kan se I Danmark, præsenteres således:

Klassisk artisteri møder adrenalinpumpende stunts i Cirque Berserks spektakulære cirkusteater. - I 250-året for opfindelsen af det moderne cirkus kommer Cirque Berserk - Storbritanniens største teatercirkus - til Danmark med et show, der sparker helt nyt liv i cirkuskunsten! I det spektakulære show, der er specialudviklet til teaterhuse, bliver publikum blæst bagover, når klassisk cirkusartisteri tilføres teater og stunts, der sprøjter af både adrenalin, benzin og opfindsomhed. Glæd dig til et vanvittigt og hæsblæsende show, hvor mere end 30 luftakrobater, knivkastere, jonglører, slangemennesker, dansere og musikere kommer til at redefinere din opfattelse af, hvad cirkus er. Og glæd dig ikke mindst til, at Cirque Berserks frygtløse stuntmænd kaster sig selv og deres toptunede motorcykler ud i en fantastisk fortolkning af det legendariske dødsdromen-nummer.

Engelske The Daily Express gav forestillingen 5 stjerner og skrev: "This amazing show is like Cirque du Soleil on steroids...brings the big boys to the big top in an outrageous, death-defying circus that will leave you gasping for breath. Anarchic and outrageous, this is gripping grown up fun that makes you wish you were a kid again so you could run away and join the circus."

Fra finalen i Cirque Berserk. Pressefoto fra Cirque Berserk. Fotograf: Piet Hein-Out. Klik her for at se den officielle videotrailer for forestillingen.

 klovn.gif (1460 bytes)

6. september 2018

A Bag of Laughs. Jørgen Lorenzen så årets udgave at Aarhus Festuges natcabaret i

Hermans, Friheden, Århus, den 5. september kl. 18.30 og skriver:

De spisende gæster blev placeret ved 10-mands borde. Der var således rig lejlighed til snak og konversation hen over bordene. Menuen var lækker, omgivelserne æstetiske, sorte vægge med gyldent ovenlys fra små pærer. Og der var en god akustik – ikke at forglemme.

Ved mit bord i den udsolgte sal var der enighed om, at konceptet var rigtigt: god mad – efterfulgt at flot underholdning. Ikke revy, ikke stand up, ikke teater – men artister og komikere. Programmet bruger ordet cabaret om det, der skulle ske. Og man kan kalde det sådan. Det er et definitionsspørgsmål. Men i Danmark forbindes ordet cabaret vel mere med sang og litteratur – Lulu Zieglers cabaret in mente. I udlandet dækker begrebet cabaret det, vi så. Måske er begrebet variete mere brugbart her i landet. Men også dette begreb kan jo defineres forskelligt.

Kl. 21 løb showet af stablen. Instruktør var cirkusdirektør Frank Thierry, som med sikker hånd havde iscenesat artisterne, som i øvrigt brugte hele salen som skueplads – også under spisningen, hvor de underholdt ved bordene. Og en del af forestillingen blev afviklet på en fremskudt scene, så den foregik blandt publikum, så at sige. Bror Marc Thierry og hans trio leverede levende musik til det meste af forestillingen – og spillede i foyeren inden arrangementet begyndte. Et levende orkester giver forestillingen rytme og puls – og burde indføres ved lov!

Marc Thierry. Pressefoto fra Aarhus Festuge

Jeg fortalte mine medspisende, at en forestilling kan bedømmes ud fra to kriterier: det enkelte nummers sværhedsgrad og den måde, det ”sælges” på. Et lidt svagere nummer kan sagtens slå igennem, hvis det serveres rigtigt. Et topnummer kan tabe i effekt, hvis ”indpakningen” ikke er i orden. Det ved Frank Thierry naturligvis bedre end alle, og forestillingen var fremragende. Intet mindre.

Royer og Emelie indledte med et klassisk rulleskøjtenummer. Naked Lunch viste sig at være to kokkeklædte komikere, som spiste grønsager og spillede på stegepander – med et utal af gags, indfald og udfald, komiske lyde og småsnak med publikum.

Naked Lunch. Pressefoto fra Aarhus Festuge

Men in Coats var ligeledes to mandlige komikere. De var iført duffel-coat, og de tryllede med sig selv og et utal af tossede rekvisitter inde i en stor, sort stofkasse, som de for ind og ud af, mens diverse rekvisitter og – til slut – legemsdele fløj op fra, ned i og rundt om den sorte boks.

Camille og Louis Marc  arbejdede i to stropper, der hang ned fra loftet, eller rettere: to store sløjfer. En rekvisit, som var en mellemting mellem tissue, line og vel egentlig også strapater.  Godt fundet på. Nummeret var en suveræn opvisning i kraft, skønhed og bevægelse. Og samtidig rummede det en udfoldet æstetik, hvor farver, lys og bevægelse gik ud i et med kostumet og de enkelte øvelser. Det var en helhedsoplevelse, en totaloplevelse.

Camille og Louis Marc. Pressefoto fra Aarhus Festuge

Galina og Sonny Hayes var komikere, eller måske bedre: excentrikere. Et væld af gags, kiksede indfald, misforståelser og påhit blev serveret i en levende dialog med publikum.

Og så kom hovednummeret. Den svenske jonglør Johan Wellton jonglerede med bolde – det, der i fagsproget hedder bouncing, hvor man slår boldene ned i underlaget i stedet for at kaste dem op i luften. Han jonglerede på et bord, men kunne få boldene til at hoppe ind under bordet – og selv finde vej ud igen. Det var, som om de blev levende og havde deres egen vilje. Han jonglerede også mod en stol, som var stillet på skrå. 5,6 og 7 bolde. Til slut klistrede han sort tape for øjnene, og stående på stolen, som var stillet op på bordet, bouncede han med 7 bolde. Og så havde han en fin kontakt til publikum. Forestillingens højdepunkt.

Den svenske mesterjonglør Johan Wellton. Pressefoto fra Aarhus Festuge. Johan Wellton fik en velfortjent Silver Pierrot ved Cirkusfestivalen i Budapest i 2012.

2. afdeling indledtes af Galina og Sonny Hayes, som tryllede – kikset. Og de udførte nummeret med de 3 spande på et bord, hvor der dukker et hoved op. Her udført med friske variationer og overraskelser.

Galina og Sonny Hayes. Pressefoto fra Aarhus Festuge

Camilla og Louis-Marc var inde igen. Nu med et håndstandsnummer, som var tilført akrobatik. Svært, men uhyre æstetisk. Lækkert!

Men in Coats måtte i sving igen med nye gags. Naked Lunch viste sig afklædte – kun med et figenblad, eller rettere: en pande. I begyndelsen var der 4 pander, men undervejs mistede de tre, og det lykkedes, selv med en enkelt pande tilbage, at skjule deres ædleste legemsdele. Morsomt, men ikke vulgært. Afvæbnende, med et glimt i øjet. Og en flot timing, så det ikke endte i pinligheder.

Vippebrædtartisterne Step Out bestod af 3 artister, hvis man så billedet af dem i programheftet. Denne aften var der kun to, måske fordi den tredje havde en skade. Men de to tilbageværende gjorde det godt. Dobbelt salto med skrue og spring i lange serier, hvor de sprang fra den ene side af vippebrædtet til den anden og altså skiftede position.

En herlig aften. Gæsterne ved bordet kommer igen. Nogle var allerede ”stamkunder”. Resten bliver det. Og i finalen så man et glimt af Preben Palsgaard, som havde en rolle bag scenen.

Bifaldet var stort. Beundring, begejstring – og taknemmelighed.            

klovn.gif (1460 bytes)

6. september 2018

Til lands, til vands og i luften – cirkus i Budapest

Tekst og foto: Liselotte Ramsing

En forrygende flyvetur til både drømmeland og vandland i cirkusbygningen, hvor stort set alle stolesæder var besat. Ungarerne er vilde med at gå i cirkus.

Det var en oplevelse af de helt store - på alle planer. Forestillingen, Atlantic Flight, Nagy Cirkuszi, fløj afsted fra først til sidst med piloten, Maka Gyula, der har været ringmaster i Cirkusbygningen i Budapest siden 2003. Godt akkompagneret af klovnen Bohocosztaly - og naturligvis balletten, der kunne mere end bare at se godt ud.

Ringmaster Maka Gyula viser vej til den helt store flyvetur.

Forestillingen hedder “Cirkus under vand”, hvor der leges med det våde element i de fleste numre, bl.a. i en trampolin akt med tre unge artister, der viser stor styrke og dynamik, når de springer, falder op og ned ad en to etages mur i et til sidst stort vandfald.

Men her er vi allerede et godt stykke inde i forestillingen, for historien starter med at vi allesammen går ombord på flyveren sammen med piloten, klovnen og balletten for at tage ud på en rejse med romantik, drama og tyngdekraftens ophævelse med et åbent sind og godt humør.

Steven Pedersen - Denmark

Showet, der er russisk indkøbt, har to numre, der er europæiske. Et luft og håndstandnummer med Elizabeth Axt og hendes russiske partner Bakalkina Marija - samt Angela og Steven Pedersen, Danmark, med deres søløver, som mange har kunnet se i Cirkusland ved Slagelse i efterårsferien.

Steven Pedersen fortalte efter forestillingen, at han er meget stolt af at have gjort “come back” efter en lille pause, da han så småt var begyndt at tænke på at slappe lidt af.

I 1979 var han allerede som 19-årig inviteret til Budapest, men debuterede allerede som 14-årig som tredje generation sammen med familien. Han har nu dannet par med sin hustru Angela i 32 år i manegen med deres verdenskendte søløvenummer, som i den grad tog kegler hos publikum. De to 18 - årige store syd amerikanske søløver, Teddy og Scooby, vejer hver 350 kg, så selv om Scooby havde en lille pause på grund af mavepine, så fyldte Teddy pladsen godt ud sammen med en veloplagt Steven Pedersen.

Budapest Cirkus har besluttet, at de vil have dyrenumre med, også fremover.

Foruden søløvenummeret blev der vist et hundenummer og et papegøjenummer af Laura Urunova, tempofyldt og yndefyldt. Også en publikums succes.

En god historie

Ideen med at lave åbningscenen som en ventesal i lufthavnen, hvor bagtæppet var sat op med afgangstider, og et fly vi gik ombord på, virkede super godt.

Den stjernebesatte ballet, A Tanckar, var med til at understøtte basis historien, som stewardesser, dansere og i et flot selvstændigt nummer, hvor både vand og lysshow gik op i en højere enhed i et hulahop nummer med Kuddzina Kristina, på krystalkuglen med vand overalt. Dybt facinerende og betagende, ligesom tre medlemmer af balletten udførte et spektakulært luftnummer i et lufthjul omkranset af vandkanoner fra fontænerne.

Det var et meget, meget vellykket vandshow, der gav mening hele vejen. Det blev brugt rigtigt, så artisterne kunne tage det med i deres egen fortælling, og der blev kun skruet op for fuld kraft, når nummeret kunne bære det.

Jeg havde lidt ondt af nogle af nogle af artisterne, for de blev godt nok våde, men de så glade ud, og så har de jo alderen til en omgang sjov.

Det var forresten noget, der skinnede igennem hele forestillingen - man kunne se, at de også selv morede sig. Men der er så sandelig også grund til at glæde sig, når der spilles for fulde huse.

Jeg vil fremhæve den unge jonglør, Iurii Serebrennikov, der jonglerede med mere end otte bolde på et en kvadratmeter platform på et højt podie midt i lysshow og to skarpe spotlights. Han er temmelig cool og helt klart en, man kommer til at se meget til.

Den unge stjerne, jongløren Iurii Serebrennikov, modtager applaus.

Det meget yndefulde par, Maria Syulgina og Evgeny Piasarev, i deres luftnummer “Love is in the Air” gav lige den ro, som publikum har brug for ind imellem. De optrådte også i et Quick Change, nummer, hvor det gik virkelig tjep. Maria har mere end 10 kostumeskift i rap.

Det sidste nummer med springbræt gruppen Dosov Ssoport, der har flere priser med i kufferten, bl.a. fra Budapest Internationale Circus Festival i 2004. de var et festfyrværkeri af kraft, tempo, humor - og elegance. De slap dog for at blive våde.

Det store lasershow havde sit helt eget liv. Nogle gange følte vi virkelig, at vi var under vandet med farvestrålende bølger og andre gange blev vi nærmest suget med op i luften. Sammen med det store springvand og musikken kunne vi ikke andet end at overgive os.

Til sidst - ja, det ville ingen ende tage - kom vi til finalen, og heldigvis fik orkesteret sin velfortjente applaus. Dejlig cirkusmusik, der gled helt naturligt ind i forestillingen som skøn ledsagemusik, og som også kunne stå alene. Vi opdagede næsten ikke, når der var numre med egen båndmusik.

Det var en stor aften i Budapest Statscirkus denne lørdag den 1. september.

Forestillingen slutter søndag den 9. september, hvor det er den unge generation, der tager over.

Angela og Steven Pedersen vil være på vej til nyt engagement med to store søløver, 7 tons vand, foder og en stor campingvogn, hvor de skal optræde i den helt nye og moderne cirkusbygning i Minsk.

Steven Pedersen hyggede sig efter endnu en forestilling med fuldt hus. Herefter drager han sammen med Angela og de to søløver til nyt engagement i Minsk.

klovn.gif (1460 bytes)

4. september 2018

La Soiree. Jørgen Lorezen så forestillingen i Spejlteltet Paradiso - ved Skråen, Ålborg. 30. august kl. 20 og skriver:

Det belgiske spejltelt, som tidligere har været rejst i både Århus og København, er den ideelle ramme om et show: velproportioneret, intimt, æstetisk og stemningsfuldt. Dette trætelt var rammen om Skråens varieteforestilling La Soiree – en forestilling, som lænede sig op ad cabaretgenren. Der var spilledage i perioden 16. august til 1. september. Og inden forestillingen løb i gang, var der festmiddag for dem, der ønskede det.

Forestillingen blev talt i gang af en konferencier, inden den fremragende, Elvis-lignende sanger Mikelangelo sang sin første sang – akkompagneret af en lokal pianist. Han dukkede op adskillige gange i forestillingen, og hans repertoire var alsidigt. Hans diktion var fin, hans stemme var god, og han sang med et teknisk overskud. Et par gange sang han duet med de andre medvirkende. Hans indslag gav forestillingen det tilskud, at man for en stund blev flyttet over i cabaretens verden. 

Forestillingen begyndte med et stærkt nummer – akrobatik i mast. Genren kommer fra Kina, og den har afsæt i matrosers spring fra mast til mast. Her var masten en træpæl. De to artister kom fra Indien og hed Rajesh Amrale og Rajesh Rao. Deres kostumer og hele outfit pegede også mod Indien.  Og deres kunnen var imponerende. Spring på, til og fra masten – enkeltvist, parvist, synkront og individuelt. Forestillingens stærkeste nummer.

   

Pole-akrobatik. Foto stillet til rådighed af Skråen. Fotograf: Pia Kirstine Langgaard

Multiartisten Victor Rossi var – sammen med sangeren – en gennemgående figur. Han var en dygtig jonglør, som mestrede op til 7 bolde i luften. Han kunne spille på xylofon og klarinet. Han udførte et udbrydernummer, som var tilsat komik. For det kunne han nemlig også – være morsom. Hans indslag forestillingen igennem var krydret med humor, gags, komiske påhit. En artist og klovn. der havde levet sig dybt ind i sit fag – på et højt niveau.

Victor Rossi. Foto stillet til rådighed af Skråen. Fotograf: Pia Kirstine Langgaard. Det svenske publikum oplevede Victor Rossi i Cirkus Olympia i 2011.

Og så gik det slag i slag. Et nummer i tissue og strapater sluttede på manegens gulv, hvor den kvindelige artist forvandledes til slangepige. En anden kvinde udførte hårhang og svævede hen over publikum – som engel. Englen mistede dog vingerne og englekostumet og blev forvandlet til en tiltrækkende kvinde.

2. afdeling indledtes med dans, inden artisten steg til vejrs i en ringtrapez, som kunne rotere hen over publikum. Der var hula hop-dans med lysende ringe. Der var en mandlig luftartist i et fiskenet. Styrkebetonet, virilt og tempofyldt. Måske egner et luftnummer som dette sig bedre for en mand end for en kvinde – som jo er det sædvanlige. Den maskuline styrke giver flere udtryksmuligheder og stærkere tempo i de enkelte tricks.

En herre i fiskenet. Foto stillet til rådighed af Skråen. Fotograf: Pia Kirstine Langgaard.

Forestillingen sluttede med en slangepige, som kunne tage benene på nakken. Men hun kunne mere. I håndstand kunne hun skyde med bue – altså med fødderne, da hænderne jo allerede var taget i brug. Med ryggen til sit mål, som hun altså ikke kunne se, og en bue, som blev betjent af hendes fødder, ramte hun plet – og det endda i første forsøg.

Og lidt malurt i bægeret – i en forestilling, som var virkelig god. Spejlteltets indretning og udformning appellerer til romantik, poesi og skønhed. Hvorfor så skrue lyden op, som om man var til en hidsig rockkoncert. Min ledsager sagde: det er, fordi de vil have de unge ind til forestillingen. Men det virkede disharmonisk og forstyrrende med så høj en lyd. Da konferencieren bød velkommen, kunne ingen høre, hvad han sagde, fordi musikken drønede løs. Men som min ledsager også sagde: måske er det os, der er blevet for gamle.

Men lad det stå et øjeblik. Til eftertanke. Det nytter nok ikke noget at sige det til nogen.

klovn.gif (1460 bytes)

31. august 2018

Et dødsfald: Egon Larsson fra Trio Hoganas. I en alder af 91 år er Egon Larsson, Höganäs, den 29.august sovet stille ind i sit hjem.

Egon Larsson. Foto: Akademien för cirkuskonstens bevarande

Egon Larsson var en af grundlæggerne af den i sin tid verdenskendte svenske Trio Hoganas. Truppen havde sin storhedstid i slutningen af 1950’erne og frem til 1975.

I maj i år afslørede Höganäs kommune et mindesmærke for deres berømte bysbørn.

Egon Larsson var æresmedlem af det svenske Cirkusakademi.

Trio Hoganas. Fra Per Arne Wåhlbergs samling

klovn.gif (1460 bytes)

Link til ældre nyheder fra 2018

Link til nyheder fra 2017

Link til nyheder fra 2016

Link til nyheder fra 2015

Link til nyheder fra 2014

Link til nyheder fra 2013

Link til nyheder fra 2012

Link til nyheder fra 2011

Link til nyheder fra 2010

Link til nyheder fra 2009

Link til nyheder fra 2008

Link til nyheder fra 2007

Link til nyheder fra 2006

Link til nyheder fra 2005

Link til nyheder fra 2004

Link til nyheder fra 2003

Link til nyheder fra 2002

Link til nyheder fra 2001

Link til nyheder fra 2000

 

Tilbage til forsiden