CIRKUSFILM

Af Jørgen Lorenzen og Ole Simonsen
( Oktober 2013, opdateret juni 2017)
  1. Indledning
  2. Danske cirkusfilm
    1. Fløjtespilleren (1953)
    2. Cirkus Buster (1961)
    3. Far til fire i højt humør (1971)
    4. Cirkus Cassablanca (1981)
    5. Cirkusdynastiet (dokumentarfilm, 2014)
    6. Andre danske film 
    7. Stumfilm 
  3.   Udenlandske cirkusfilm
    1. Cirkus (The Circus). Instrueret af Charlie Chaplin. USA, 1929, stumfilm
    2. En dag i cirkus (At the Circus). USA,1939
    3. Dumbo. Disney-tegnefilm. USA 1941
    4. Akrobat Schööön. Tyskland, 1943
    5. Annie Get Your Gun. USA, 1950
    6. The Greatest Show on Earth. USA, 1952
    7. Gøglernes aften. En film af Ingmar Bergman. Svensk, 1953
    8. Sterne über Colombo. Tysk. 1953
    9. Drei vom Variete. Tysk. 1954
    10. Feuerwerk (Oh, mein papa). Tyskland, 1954
    11. La Strada. Instrueret af Federico Fellini. Italiensk, 1954.
    12. Cirkus Fandango. Norsk, 1954
    13. Trapeze. USA, 1956
    14.  Den glade gøgler (Merry Andrew). USA, 1958
    15. Drama i cirkus (The main attraction). England, 1962
    16. Det Store Wild West Show (Samuel Bronston's Circus World), USA, 1964
    17. Elvira Madigan. Svensk, 1967
    18. De flyvende djævle. En film af Anders Refn. Danskproduceret, men engelsksproget, 1985.
    19. Barnum (filmatiseret teatermusical). England, 1986
    20. Funny Bones, USA, 1995
    21. Water for Elephants. USA, 2011
    22. Monsieur Chokolat. Fransk, 2016
  4. 100 cirkusfilmer under 100 år (af Lennart Strandner)

Indledning

Cirkus og cirkusliv har altid været et yndet motiv for forfattere, kunstnere og filmfolk.

I det følgende omtales en lang række danske og udenlandske spillefilm, som alle har cirkus som emne – helt eller delvist.

Man kan se to tendenser i de mange film: den ene tendens er at opfatte cirkus som et romantisk, ukompliceret og frit liv med fest og farver dagen lang – en flot og betagende  underholdning, der tilbydes  det publikum, som i stort tal strømmer til det rejsende cirkus. Den anden tendens er at  vise bagsiden af medaljen: cirkus er et ubarmhjertigt slid for at få penge til dagen og vejen, der er jalousi og konkurrence, og cirkus ses som en modsætning til det omgivende samfund, der mistænkeliggør og modarbejder cirkusfolkene.

Filmene er oplistet efter det år, de havde premiere. Listen er ikke udtømmende.

En del af filmene kan købes på dvd fra diverse udbydere, eller de kan lånes eller lejes. Ofte kan bibliotekerne hjælpe. Og nogle kan streames direkte fra nettet.

Danske cirkusfilm

Der en række danske film, som helt eller delvis udspiller sig i cirkusmiljøer.

Fløjtespilleren (1953)

En stor del af Morten Korch-filmen Fløjtespilleren fra 1953 foregår i Cirkus Karla, hvis klovn Laust (Peter Malberg) samler en ung mand, Kurt (Poul Reichhardt) op på landevejen. Han kan intet huske, end ikke sit eget navn, men er en fremragende fløjtespiller, som sammen med Laust danner et klovnenummer, der bliver en stor succes. En ung pige, Bodil, som sammen med sin onkel (Ib Schønberg), overværer en forestilling, genkender Kurt som sin forlovede, søofficeren Martin. Men Kurt genkender ikke Bodil. Under et luftnummer styrter en kvindelige luftakrobat ned. Kurt afbøder faldet med sin krop og bliver slået bevidstløs, men genvinder sin hukommelse efter at være vågnet. Efter diverse intriger ender filmen selvfølgelig lykkeligt. Cirkus Louis lagde kulisser m.v. til filmens cirkusscener, og man se i korte klip flere af artisterne fra Cirkus Louis´ 1953-forestilling. Herunder en af Vivi Schmidts søløver og Frank Carlos blandede rovdyrgruppe med løver, en tiger, en puma, en panter og en leopard. Frank Carlos’ løver får hen mod slutningen af filmen skurken til at makke ret. Rollerne som luftakrobater spilles af Ib Mossin og Irene Hansen, der havde fået instruktion af den tyske luftduo Hildegard og Albert, som også var med i Cirkus Louis 1953-forestilling. Flere af filmens andre scener er optaget på Dyrehavegaard ved Fortunen i Lyngby.

Som alle Morten Korch film blev filmen en publikumssucces. I modsætning til de fleste andre Morten Korch film blev den også nogenlunde pænt modtaget af anmelderne. Morten Korch selv var derimod ikke begejstret for filmen, måske fordi handlingen ligger et stykke fra handlingen i hans roman.

Cirkus Buster (1961)

Filmen Cirkus Buster er optaget i 1961, hvor Eli Benneweis havde sendt det gamle Cirkus Belli på turne under navnet Cirkus Buster og med skuespilleren Buster Larsen som hovedkraft. Både i filmen og i virkeligheden var Cirkus Busters store trækplaster dets dengang fra fjernsynet kendte klovnenummer, bestående af den fløjtende Bernhard (Bernhard Brasso), den hvide klovn Thorkild (Thorkild Lauritzen), den dumme Buster (Buster Larsen) og endelig Viggo "Jeg skal skinne mig" Brodthagen. En smuk fransk trapezkunstner blev spillet af Helle Virkner med Jytte Berdino (søster til Benny Berdino) som stand-in i trapeznumrene. Også Benny Berdino medvirker i en lille rolle som jonglør.

Far til fire i højt humør (1971)

I 1971 kom Far til fire i højt humør, som var et forsøg på at fortsætte den populære filmserie med nye skuespillere. I filmen har Onkel Anders (Buster Larsen) og Lille Per (Bo Andersen) i en konkurrence vundet en campingvogn. Der er sommerferie og familien drager i højt humør af sted til Jylland. En morgen opdager de, at Cirkus Benneweis er ved at slå teltet op tæt ved campingpladsen. De går derned, og selveste cirkusdirektøren (Eli Benneweis) kommer hen til dem. Gensynsglæden er stor, for han og Onkel Anders er gamle venner. (Buster Larsen og Eli Benneweis var faktisk nære venner). De bliver derfor enige om, at familien skal følges med Cirkus Benneweis rundt i sommerlandet.

Filmen er mildt sagt ikke god, og hen mod slutningen virker det nærmest, som om man er løbet tør for manuskript. For cirkusinteresserede har det dog den gevinst, at der vises et fyldigt uddrag af Sonny Benneweis´ nummer med 3 voksne elefanter og 4 babyelefanter. Tidligere i filmen ser man et kort klip med Diana Benneweis, som viser heste i frihedsdressur. I en lille rolle som klovn møder man Jody alias skuespilleren Arne Bjørk. I en rolle som cirkusdirektørens søn møder man Claus Jespersen. Men hans talent som skuespiller var ikke stort: det virker nærmest, som om han læser højt af den tekst, der har stået i manuskriptet.

Hverken publikumsmæssigt eller anmeldermæssigt blev filmen en succes. Som ovenfor antydet var manuskriptet ikke godt, og man begik den fejl at lade skuespillerne se ud og agere ganske som i de oprindelige Far til fire-film, som stammer fra årene 1953 til 1961. Den fejl undgik man i den nyeste serie Far til fire-film, hvoraf den første havde premiere i 2005.

Cirkus Cassablanca (1981)

I 1981 kom Erik Clausens film Cirkus Casablanca.  En stemningsfuld film om gøglerne Charles (Erik Clausen) og Ib Sylvester (Leif Sylvester Petersen), som ved forårstid tager på landevejen med deres lille gøglerforretning. Blafferen Laila (Helle Fastrup) slutter sig til dem og bliver opslugt af gøglerlivet.

De tre forsøger at holde liv i det ægte, gammeldags gøgl, men det bliver sværere og sværere, fordi de bliver mødt med manglende forståelse hos det omgivende samfund, der møder dem med forbud – og reagerer mere og mere aggressivt mod dem. Men de fortætter – ukueligt – selv om betingelserne bliver stadigt vanskeligere.  Undervejs må de dog selv bruge ufine metoder – for simpelthen at overleve.

Filmen skildrer med varme og indlevelse det gøglermiljø, som vist ikke rigtigt findes mere. Helt konkret er det stemningsbilleder fra Kjærs Tivoli og af Franz Krüger og hans dødsdrom.

Filmen er en kærlighedserklæring til gøglerlivet – og en hvas kritik af den kommercielle og sterile omverden, som blot spænder ben for gøglet – indirekte og direkte.

Helle Fastrup er overbevisende som Laila – en forhutlet pige med en problematisk baggrund. Men hun finder sig selv og sin plads i livet efter mødet med Charles og Ib. Og Erik Clausen er uforlignelig som rekommandør. I en lille rolle ses Alicia Garcia. En varm og hjerteskærende film. 

Cirkusdynastiet (dokumentarfilm, 2014)

Cirkusdynastiet er en dokumentarrfilm, instrueret af Anders Riis-Hansen, der også har skrevet manuskriptet. Den handler om cirkusfamilierne Berdino, ejere af Cirkus Arena, og Caselly, cirkusartister i syv generationer. Det er familieoverhovedernes drøm, at den yngste generation, Merrylu Caselly og Patrick Berdino, finder sammen, og parret er da også i en periode kærester. Forholdet holder dog ikke. "Cirkusdynastiet" er en fortælling om skæbne, traditioner og familiepres fortalt i en atmosfære af pailletter, knokleri og barsk kærlighed.

Andre danske film 

I Vi er alle sammen tossede fra 1959 er det et kort klip, hvor hovedpersonen, spillet af Kjeld Petersen, møder elefanterne fra en omrejsende cirkus, ledsaget af domptøren (Sonny Benneweis). Uheldigt rammer han den ene elefant og kører i grøften.

I filmen Dyrlægens plejebørn fra 1968 er der korte klip med vogne fra det den gang ganske lille Cirkus Arena.

I øvrigt er der mange artister og gøglere, som har haft småroller eller været statister eller stuntmen i danske film.

I Gøngehøvdingen fra 1961 medvirkede Paulina Schumann og brødrene Armand og Nick Miehe. Armand Miehe var også med i Mennesker mødes og sød musik opstår i hjertet (1967), og Nick Miehe i Krudt og Klunker (1958). Eneste kendte levende billeder af deres far August Miehe forekommer i en studieoptagelse af "Cirkusrevyen 1936", der blev udsendt som biograffilm. Kort efter døde han. Et klip fra optagelserne findes i "Op med humøret" fra 1943.

Professor Tribini var med i mange film, herunder "Sjælland i sommerdress" (1944), "Brevet fra afdøde" (1946), "Bag de røde porte" (1951), "Den store gavtyv" (1956), "Tag til marked i Fjordby" (1957), "Krudt og klunker" (1958), "Gøngehøvdingen" (1961), "Paradis retur" (1964), "Majorens oppasser" (1964), "Bakken", også kaldet "En sommerdag på Bakken", hvor han også var medproducent (1966), og "I den grønne skov" (1968). I "Den store gavtyv" ser man også Armand Miehe og nogle andre artister som deltagere i et værtshusslagsmål i Nyhavn. Armand fortsatte i en biljagt, dog i en stum rolle.

Du kan finde nærmere oplysninger om de fleste af de ovennævnte film i Den danske Filmdatabase

I 1973, hvor danskerne så film som I Jomfruens tegn og Romantik på sengekanten, optog Eberhard og Phyllis Kronhausen filmen The hottest show in town. Filmen er kuriøs og af en vis cirkushistorisk interesse, da den er optaget i Cirkus Arenas telt og derfor viser telt, gradin, udstyr m.v. samt nogle Arena-knyster. I alle optagelser er Cirkus Arenas navn omhyggeligt sløret. Om filmens erotiske islæt skriver en engelsk hjemmeside: "As with other 70s Danish films the hard core versions seem to be shorter than the soft core ones." Filmen handler om et lille cirkus, som ikke tiltrækker publikum nok til at klare sig, og som derfor går over til at lade artisterne optræde nøgne for at overleve. Producenterne var amerikanske, produktionsselskabet havde hjemsted i Schweiz, men den tekniske stab var dansk og er  navngivet i rulleteksterne, som derimod ikke røber navnene på de medvirkende. I hovedrollerne som direktørparret ses Bent Warburg og hans daværende ægtefælle Anne Bie Warburg. Blandt øvrige medvirkende er Lone Gersel samt en skuespillerinde ved navn Lizzy. Musikken var komponeret af den tidligere Schumann-kapelmester Ole Hoyer, og Finn Henriksen var konsulent (og måske medinstruktør) på filmen. I filmen medvirker tillige diverse artister, dog ikke i erotiske scener. Ingen af de medvirkende artister er nævnt i filmens fortekster, og det har derfor været svært at identificere dem. Den engelske cirkusjournalist Don Stacey har fortalt mig, at det er Audrey Duval, som i filmen i letpåklædt tilstand fremviser David Rosaires pudler. David Rosaire optrådte i 1973 hos Benneweis i Cirkusbygningen i København. Den engelske hestetræner Tim Delbosq ses også i filmen. Den engelske klovn Ernie "Noe-Noe" Stevenson og hans søn Garry er også med, men med anden make-up end normalt og ikke iført deres sædvalige kostumer, da de ikke var stolte ved opgaven og nødig ville genkendes. Men de havde brugt for et job, efter at et andet cirkus de havde kontrakt med var gået konkurs. Nogle engelske dværge, som medvirker i nogle erotiske scener, havde i 1972 optrådt for Mary Chipperfield i Cirkus Enis Togni i England. Blandt de medvirkende artister er yderligere kraftatleten Abdullah og kaskadørerne Jack og Stern, som også var med i den ordinære 1973-forestilling i Cirkus Arena. En slangetæmmerske spilles af slangepigen Anniqa. Jackie Berdino ses i en lille rolle som en knægt, der kravler op på teltet for at kigge ned på løjerne gennem mastehullet. En enkelt scene i flyvende trapez er optaget i Cirkusbygningen i København. De medvirkende her er The flying Marilees, som optrådte i bygningen i 1973. Det siges, at Eli Benneweis blev rasende, da han hørte at Claus Jespersen havde givet lov til denne optagelse. Men da var det for sent. Filmen findes også i en eftersynkroniseret udgave med fransk tale, kaldet La Foire aux sexes.

Ole Emil Riisager, som for nogle år siden hjalp med en del af oplysningerne om de danske cirkusfilm, fortæller i øvrigt, at den første cirkusfilm, han kommer til at tænke på, er Cirkus Saran, som ganske vist var østrigsk, men havde Fy og Bi i hovedrollerne, plus den populære østrigske komiker Hans Moser. Der var en iørefaldende melodi i filmen. Filmen var færdig i 1935 og havde premiere herhjemme samme år. Cirkusoptagelserne var foretaget i det senere østrigske ”nationalcirkus” Rebernigg.

Stumfilm 

Det Danske Filminstitut har udgivet en række gamle danske stumfilm på dvd, herunder flere film med cirkusemner. Blandt disse kan nævnes:

Den Flyvende Cirkus fra 1912 er et kærlighedsdrama mellem en borgmesterdatter og en omrejsende cirkusartist. Filmens socialt problematiserede kærlighedshistorie træder i baggrunden, men løses også i kraft af de spændingsbaserede scener i et brændende hus, linedans til et kirketårn, samt indfangning af en undsluppen kvælerslange. I filmen, som varer 46 minutter, medvirker Rasmus Ottesen, Emilie Otterdahl, Richard Jensen, Lilli Beck, Kirstine Friis-Hjort, Charles Løwaas og Stella Lind.

Bjørnetæmmeren, ligeledes fra 1912, er en art fortsættelse af Den flyvende Cirkus. En bjørnetæmmer slutter sig til artisterne fra Den flyvende Cirkus. Den indiske kvindelige slangerdanser Ula-Kiri Maja bliver vildt forelsket i ham, og de bliver gift. Hun bliver dog hurtigt træt af ham og skaber sig en karriere som varietestjerne. En aften lokker en levemand hende med hjem, og bjørnetæmmeren dukker op med sine to bjørne. Ula-Kiri Maja opdager nu, hvilken kryster levemanden er, og kaster sig angergiven i armene på sin mand. Forfatter, manuskript og foto: Alfred Lind. Medvirkende: Lilli Beck, Alfred Lind, Peter Fjeldstrup, Richard Jensen, Holger-Madsen. Filmen varer 40 minutter.

Dødsspring til Hest fra Cirkuskuplen (The Great Circus Catastrophe). I filmen 'Dødsspring til hest fra circuskuplen' fra 1912 er Grev Willy von Rosenörn (Valdemar Psilander) blevet ruineret og flytter ind på et artisthotel. Han engageres af cirkusdirektør Winge og drages af Winges elskerinde mademoiselle Doré. Hun overtaler Willy til at udføre filmens store stuntnummer: Dødsspringet til hest fra en platform hejst op under cirkuskuplen, med fyrværkeri eksploderende omkring sig og hesten. Filmen varer 43 minutter. Valdemar Psilander (1884-1917) blev i sin korte karriere dansk stumfilms største mandlige stjerne. Han debuterede i efteråret 1910 hos selskabet Regia Kunstfilm, men blev kort efter hentet til Nordisk Film Kompagni i Valby. Her indspillede han i løbet af 6 år 83 film, herunder denne. Han døde på toppen af sin karriere, blot 32 år gammel.

Klovnen fra 1926 er instrueret af A.W. Sandberg, der var Nordisk Films ledende instruktør fra 1916, til han brød med selskabet i 1926, og han færdiggjorde Klovnen for egne penge. Handlingen drejer sig om en kærlighedstrekant, som udgøres af den elskelige klovn (Gösta Ekman), cirkusprinsessen (Karina Bell – senere direktør for Wibroe bryggerierne!) og en parisisk levemand (M. de Féraudy). I 1917 havde Sandberg indspillet samme historie med Valdemar Psilander i hovedrollen, lige før Psilander uventet døde.

  Udenlandske cirkusfilm

Cirkus (The Circus). Instrueret af Charlie Chaplin. USA, 1929, stumfilm

På en cirkusplads forveksles en vagabond (Charlie Chaplin) med en lommetyv, og under politiets jagt på ham havner han midt i forestillingen og får succes. Han får derfor lov at rejse videre med cirkus og bliver forelsket i en af de kvindelige stjerner. Efter en kort lykke falder hun for en nyankommet tårnlineakrobat. Efter lidt forvekslinger fører den ulykkelige, men sympatiske vagabond de to elskende sammen og forlader selv cirkus og fortsætter tilværelsen som vagabond.

En dag i cirkus (At the Circus). USA,1939

I filmen, der også er kendt som Marx Brothers i cirkus, kommer en ung cirkusejer, der er forelsket i sin hovedstjerne, i økonomiske vanskeligheder, da en anden skurkagtig cirkusmand kræver et lån tilbagetalt. Den unge cirkusejer har pengene, som er gemt på bunden af gorillaens bord. Skurken får nogen til at hjælpe sig med at hugge pengene, men takket de 3 Marx Brothers ender det hele selvfølgelig lykkeligt.

Dumbo. Disney-tegnefilm. USA 1941

Historien om den lille elefant med de store øre er for længst blevet en tegnefilmsklassiker. Ganske som den grimme ælling skal den så meget grueligt igennem, før den får succes, da det viser sig, at de store øre kan bruges som vinger og at Dumbo derfor kan flyve.

Akrobat Schööön. Tyskland, 1943

Akrobaten og klovnen Charlie (Charlie Rivel) er arbejdsløs og søger sammen med en veninde, Monika, arbejde på en variete. Monika, som kan synge og danse, får job og skal optræde sammen med den krukkede og fordrukne sangstjerne Orlando. Charlie må nøjes med et job som rekvisitør. Da han er mildt sagt klodset, bliver han hurtigt degraderet til nattevægter. Han lægger sig også ud med en kraftatlet, som forsøger at forgribe sig på Monika. I en sen nattetime prøver han sammen med Monika et trapeznummer på scenen i varieteteatret, men bliver overrasket af et par af varietedirektørerne, som straks bortviser både Charlie og Monika. Orlando er dog lidt lun på Monika og får hende tilbage igen. Kort før premieren på et nyt show må topnummeret 3 Martonis udgå, da en af de mandlige artister har forstuvet hånden. I deres nød hidkalder varietedirektørerne Charlie, hvis nummer de kan huske fra den sene nattetime. Ankommet til teatret får han tæsk af kraftatleten, som efterfølgende holder ham som fange i hans garderobe. Charlie maskerer sig nu som klovn og slipper på den måde forbi atleten, der ikke kan kende sin fjende i klovnedresset. Han sidder mistrøstigt sammen med de 2 raske medlemmer af Martoni-truppen foran deres trapezstativ, som består af en afsats, en svingtrapez og en fast fangstol, hvor fangeren hænger. Ved en fejltagelse sættes drejescenen i bevægelse, og de kommer frem. Publikum er forvirret, men falder for den elskelige Charlie, da han går frem og kigger på dem og udbryder Akrobat Schööön (det, som på engelsk blev til Akrobtat oh) og kommer med sit berømte ouuhh. Herefter viser han sammen med de to andre et formidabelt komisk nummer i trapez og får succes.

I et kort klip i filmen ser man jongløren Bela Kremo (far til jongløren Kris Kremo).

Annie Get Your Gun. USA, 1950

Irving Berlins Annie Get Your Gun er en af historiens mest populære musicals. Ørehængeren There’s no business like show business er en fast del af cirkusorkestrenes repertoire. Filmen fik da også en Oscar for årets bedste filmmusik.

Musicallen er en fiktionaliseret version af skarpskytten Annie Oakleys livshistorie og hendes samarbejde med den legendariske Buffalo Bill. I filmen møder man den slagfærdige bondepige Annie (Betty Hutton), der er kendt for sin beskidte mund og sine evner med en riffel. Da Buffalo Bills Wild West Show melder sin ankomst, beslutter hun sig for at udfordre truppens stjerne, Frank Butler (Howard Keel), i en skydekonkurrence. Annie skyder sig til sejren og til optagelse i truppen. Hun forelsker sig i Frank Butler, og kæresteparret optræder sammen, således at hun står pænt i baggrunden og er showets nummer to, indtil en skæbnesvanger aften, hvor Buffalo Bill vælger at sætte Annie øverst på plakaten. Frank bliver rasende, aflyser deres forestående bryllup og melder sig under fanerne hos konkurrenten, Pawnee Bill. Annie fortsætter hos Buffalo Bill og drager på turne i Europa. Da holdet vender tilbage til Amerika, er Buffalo Bills pengekasse tom, men det er Pawnee Bills også, så de to rivaler slår pjalterne sammen og genforener dermed Annie og Frank, der må konstatere, at gammel kærlighed aldrig ruster, og at There’s no business like show business!

Den virkelige Annie blev født 13. august 1860 i en skovhuggerhytte i Darke Country, Ohio, USA. Hun var døbt Phoebe Anne Oakley Moozee og begyndte i en alder af 9 år at skyde med riffel. Efter faderens død skaffede hun indtægter til familien ved at gå på jagt, både som skytte og ved at sætte fælder. Jagtbyttet blev solgt på det lokale marked. Hun blev kendt som en fremragende skytte. Da Annie var 15 år gammel, optrådte en trup professionelle riffelskytter på Cincinnati Opera House. Annie meldte sig til en konkurrence og vandt over den kendte kunstskytte Frank Butler. Parret forelskede sig og blev gift et år senere. I begyndelsen optrådte de sammen i forskellige varieteer, altid med Annie som topstjernen. Efter et par år stoppede Frank Butler som skytte og arbejdede herefter alene som manager og assistent for Annie. Da hun skulle vælge et kunstnernavn, valgt hun familienavnet Oakley og blev herefter kendt som Annie Oakley. I 1884 arbejdede Frank Butler og Annie Oakley for Sells Brothers Cirkus, hvor Annie udviklede det trick, som hun blev mest kendt for: Frank Butler kastede farvede glaskugler i luften, som Annie ramte med stor træfsikkerhed fra ryggen af en galoperende hest.

Da Sells Brothers Cirkus kom til New Orleans mødte Annie Buffalo Bill (William F. Cody, 1846-1917), som optrådte i byen med sit wild-west-show. Annie og Frank trivedes ikke godt hos Sells Brothers, og de fik derfor engagement hos Buffalo Bills Wild West show, hvor Annie i mange år var en hovedattraktion. Hendes rekord med at skyde glaskugler ned var, da hun på en dag ramte 4.772 ud af 5.000 kugler. Et andet trick var, når hun på 30 meters afstand ramte et spillekort på den smalle side, således at det fløj op i luften, hvorefter hun skød huller i det inden det ramte jorden. Blandt de andre optrædende hos Buffalo Bill var Chief Sitting Bull og hans sioux-indianere, som optog Annie, som de kaldte ”Little Sure Shot” som æresmedlem af deres stamme. Fra 1887 til 1892 var Annie med Buffalo Bill på hans Europaturne, hvor hun blandt andet optrådt for den engelske dronning Victoria. Efter hjemkomsten fra USA samarbejde Buffalo Bill blandt andet med James Bailey og efter dennes død i 1906 med sin mangeårige konkurrent Pawnee Bill (Gordon W. Lillie). Efter mange års optræden ønskede parret Annie Oakley og Frank Butler at trække sig tilbage. I 1911 kom Annie til skade ved en automobilulykke – dog ikke mere, end at hun under 1. verdenskrig rejste rundt til diverse militærlejre og var med i skarpskydningskonkurrencer. Annie døde i november 1926. Hendes ægtefælle Frank Butler døde 3 uger senere.

Irving Berlin har således bygget sin musical over en virkelig person, selv om han har valgt at dramatisere handlingen noget og blandt andet lade Frank Butler være jaloux på Annie, fordi hun var en bedre skytte. Som det vil ses ovenfor, accepterede den virkelige Frank Butler at Annie var den bedste – eller også vurderede han, at der var mere salg i en kvindelig skarpskytte end i en mandlig. There’s no business like show business!

The Greatest Show on Earth. USA, 1952

Filmen, som foregår i Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus, vandt 2 Oscars, blandt andet som bedste film. Charlton Heston spiller rollen som cirkusdirektøren, der er forelsket i trapezstjernen Holly (Betty Hutton, med danskfødte La Norma som stand-in i trapezscenerne). Holly er jaloux på trapezstjernen The Great Sebastian, "the debonair King of the Air" (Cornel Wilde) og vil gerne vise, at hun er bedre end ham. Men samtidig er hun lidt betaget af The Great Sebastian. James Stewart har en lille rolle som den hvide klovn Button, som i virkeligheden er læge, men skjuler sig under klovnemasken, fordi politiet jagter ham, fordi han ydede sin kone dødshjælp. I filmen ser man korte klip fra en lang række af numrene i Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus´ forestilling, herunder klovnerne Emmett Kelly og Lou Jacobs, dværgen Cucciola, kapelmesteren Merle Evans og luftakrobaten Antoinette Concello. Den daværende ejer af Ringling Bros. and Barnum & Bailey Circus  John Ringling North har en ganske lille rolle som sig selv. Musikken fra den iørefaldende sang Come see the circus hører man ofte spillet under cirkusforestillinger.

Gøglernes aften. En film af Ingmar Bergman. Svensk, 1953

Handlingen: Det lille, forhutlede Cirkus Alberti kommer til byen. Direktøren, Albert Johansson, opsøger den lokale teaterdirektør for at låne kostumer til en parade, da Cirkus Albertis egne kostumer er pantsat. Paraden bliver en fiasko – og ender med, at politiet tager cirkushestene i forvaring. 

I samme by bor Alberts fraskilte kone Agda. Hun har forladt cirkuslivet og ernærer sig nu ved en tobakshandel, som hun lever godt af. Albert vil have hende tilbage, men det vil hun ikke – og Albert overvældes af tvivl om sit eget og cirkuslivets trange kår.

Filmen rummer også en jalouxi-historie. Alberts veninde forelsker sig i skuespilleren Franz, som er en plattenslager. Det kan Albert gennemskue, og det kommer til et opgør mellem Albert og Franz.

Men næste morgen rejser cirkus videre, som om intet er hændt. The show must go on! 

Filmen har en sørgmodig, tragisk undertone – på kanten af det forhutlede og lurvede. Man mærker fortvivlelsen i Alberts og Cirkus Albertis liv, og skønheden i cirkus får aldrig lov til at udfolde sig.

Måske var det derfor, at den svenske cirkusdronning Baptista Schreiber i et brev til Ingmar Bergman protesterede og beklagede sig over, at skildringen af cirkusfolkene og cirkuslivet forekom hende krænkende og nedværdigende. 

I øvrigt medvirker Nelly Jane i filmen – som statist.

Sterne über Colombo. Tysk. 1953

Filmen foregår i cirkus Busch, og der er gode stemningsbilleder. Der er optagelser med rovdyrdomptøren Gilbert Houcke og flere glimt fra forestillingen i cirkus Busch. Det oplyses ikke, hvilken skolerytterske, der er stand-in for den kvindelige hovedperson Yrida, som spilles af den svenskfødte filmstjerne Kristina Söderbaum. Hun blev i slutningen af 1930’erne et stort navn i Tyskland og var med i flere af de propagandafilm, som nazi-regimet producerede. Fra 1950 genoptog hun karrieren, men fik ikke stamme stjernestatus som tidligere. Filmen, som i sin tid også blev vist i Danmark,  findes uden danske undertekster på YouTube.

Handlingen: En indisk maharaja forelsker sig i den kvindelige skolerytterske Yrida. Maharajaen engagerer hele cirkus til en turne på Sri Lanka. Her forsøger han både med smiger og med list at forføre Yrida. Et forsøg på at bedøve hende bliver opdaget, og to af hendes artistkolleger forsøger at hjælpe hende. Den ene myrdes af maharajaens mænd, den anden overfaldes af en løssluppen tiger. Slutningen er trist: Yrida havner som haremskvinde i maharajaens palads.

Sterne über Colombo er den første film i en serie på tre, som alle handler om Yrida. De to andre er: Die Gefangene des Maharadscha (1954) og Die blonde Frau des Maharadscha (1962).

Begge film kan uden danske undertekster ses på YouTube: Die Gefangene des Maharadsja  og Die blonde Frau des Maharadscha.

Drei vom Variete. Tysk. 1954

Desværre oplyser filmens rulletekster ikke om, hvilken trup, der agerer ”Die drei Loopings”, og den sætter heller ikke navn på det flotte perchnummer, der vises i filmens slutning. Der er flotte billeder fra en stor variete, hvor en del af handlingen foregår. Desværre er heller ikke her noget navn. Det kan være en studieoptagelse, da filmen er optaget i Film-Ateliers Göttingen. Filmen findes uden danske undertelster på YouTube.

Handlingen:
Et nummer i flyvende trapez vækker opsigt, fordi den kvindelige flyver gennemfører den 3-dobbelte salto med bind for øjnene. Men succesen trues, fordi en af de to mandlige artister (Renato) forelsker sig i den kvindelige flyver (Jeanine), der danner par med trediemanden i truppen (Alexis). Da Renato bliver voldelig over for Jeanine, som afviser ham, føler hun sig truet – og skyder ham.

Under retssagen afsløres det, at Jeanines mor har stået i den samme jalousi-situation, da Jeanine var barn. Hendes forældre lavede et perchnummer, men hendes mor forelskede sig i kapelmesteren, og det endte med et jalousimord, da hendes far dræbte kapelmesteren.
På den baggrund lykkes det Jeanines forsvarer at påvirke dommen, som udmåles til 2 års fængsel. Og Alexis lover hende troskab, så deres liv kan fortsætte, når straffen er udstået.

Feuerwerk (Oh, mein papa). Tyskland, 1954

Filmen er baseret på et teaterstykke af Erik Charell og Jürg Amstein.

Handlingen: I 1908 kommer et omrejsende cirkus på i en lille tysk by. Cirkusdirektøren er den i mange år forsvundne bror til en af byens velhavende fabrikanter, og han er kommet til byen for at lykønske sin bror på hans fødselsdag. I forbindelse med besøger synger cirkusdirektørens ægtefælle Iduna, spillet af Lilli Palmer, sangen om hendes far, som var en berømt klovn: Oh, mein papa. 

Fabrikantens datter Anna bliver fascineret af cirkus og dets direktør. Selvom hun holder af gartneren Robert, løber hun hjemmefra for at blive cirkusartist. Direktørfruen Iduna opdager, at der er optræk til en affære mellem Anna og hendes mand, hvilket giver anledning til diverse problemer og forviklinger. Alt ender dog godt, og cirkus giver en flot afskedsforestilling og rejser videre. Men et af familiemedlemmerne, onkel Gustav, er blevet så fascineret af cirkus, at han rejser med.

La Strada. Instrueret af Federico Fellini. Italiensk, 1954.

Handlingen: en naiv ung pige, Gelsomina (Giulietta Masima) købes for 10.000 lire af en rå gadegøgler, Zampano (Anthony Quinn) og bliver hans assistent. Han behandler hende dårligt. På et tidspunkt arbejder de i et mindre cirkus, og Gelsomina finder sammen med en dygtig tårnlineartist, Il Matto (Richard Basehart), men hun kan eller tør ikke løsrive sig fra Zampano. Rivaliseringen mellem Il Matto og Zampano ender i et slagsmål, som får den udgang, at Il Matto dør. Det knækker Gelsomina, men også for Zampano får begivenheden uoprettelige følger. Han forlader Gelsomina, som sidenhen dør. Nogle år efter erfarer Zampano, hvordan hendes liv er endt, og det knækker ham. Filmen slutter med, at han ligger på en strand - nedbøjet og nedbrudt. Filmen giver et indblik i gøglerlivet i datidens Italien, og man kan finde træk, som man også møder i gammel dansk gøgler- og cirkuskultur.

Cirkus Fandango. Norsk, 1954

”Cirkus Fandango” skildrer livet i et lille norsk cirkus og fortæller om en række skæbner, herunder klovnen Papa som er ved at være for gammel. ”Cirkus Fandango” blev til efter et møde i foråret 1952 mellem Arne Arnardo og Arne Skouen. Arne Skouen rejste i en periode rundt med Cirkus Arnado for at sætte sig ind i cirkusmiljøet. I filmen møder vi bl.a. Joachim Holst-Jensen som klovnen Papa, Toralv Maurstad som Janik, Arne Arnardo som direktør Fandango og Ilselil Larsen som Tove. 

Trapeze. USA, 1956

Mike Ribble (Burt Lancaster) var engang en stor trapez-kunstner og den eneste, som kunne udføre den farlige tredobbelte saltomortale. Men efter er uheld kan han ikke arbejde længere. Tino (Tony Curtis), en ung og ivrig mand, tilslutter sig cirkusset og får overbevist den skadede Mike om, at han skal lære ham "The Tripple". Imens prøver Lola (Gina Lollobrigida) at komme ind i varmen, og hendes tilstedeværelse skaber friktion imellem de to mænd. Store dele af filmen er optaget i Cirque d’Hiver i Paris.

 Den glade gøgler (Merry Andrew). USA, 1958

Skolelæreren Andrew Larabee (Danny Kaye) er mere interesseret i arkæologiske udgravninger end i at undervise på sin fars kostskole. Hans forlovede Letitia, som han ikke er særligt forelsket i, presser ham, støttet af hans brødre til at søge stillingen som house master på skolen. Hans strenge far giver ham dog nogle timer fri for at lede efter en gammel pan-statue, som skulle være begravet tæt ved skolen. Til sin overraskelse opdager Andrew, at et cirkus, Gallini familiens omkringrejsende cirkus, er ved at slå teltet op der, hvor han vil grave. Pladsens ejer vil have cirkus væk, men efter lidt forviklinger får de med Andrews mellemkomst lov til at blive. Andrew bliver forelsket i den unge cirkusprinsesse Selena og efter diverse forviklinger får de selvfølgelig hinanden. Flere af scenerne foregår i et cirkus.  

Drama i cirkus (The main attraction). England, 1962

Sangeren Eddie (Pat Boone) bliver fyret fra sit job i en italiensk cafe og får job som assistent for bugtaleren Gina (Mai Zetterling), der optræder i et cirkus. Eddie bliver hendes elsker, men bliver samtidig forelsket i Tessa (Nancy Kwan), som er medlem af en ryttertrup, der optræder i cirkus. Det kommer til et opgør mellem Gina og Eddie, som flygter efter at han tror, at han har dræbt Gines tidligere ægtefælle, der optræder som klovn i cirkus. Tessa flygter også, fordi hendes invalide søsters mand lægger an på hende. Eddie og Tessa mødes, og det ender med at de begge vender tilbage til cirkus hvor det viser sig, at Gines eksmand, slet ikke var død og har fundet sammen med Gina igen. Filmen ender med Pat Boones sang om, hvordan ”The main attraction” (Tessa) ender med at blive hans ægtefælle. Filmen er en sød og romantisk historie uden de helt store skuespilpræstationer.  En del cirkusscenerne er optaget i Bertram Mills cirkus.

Det Store Wild West Show (Samuel Bronston's Circus World), USA, 1964

I 1900-tallets USA begynder cirkusdirektøren Matt Masters (John Wayne) at få problemer. Folk er ikke længere interesseret i at se hans klovne, jonglører og vilde dyr. Sammen med sin adoptivdatter Toni (Claudia Cardinale), beslutter han derfor at flytte sit show til Europa. Da cirkus ankommer til Barcelonas havn, bliver de ønsket velkommen med pomp og pragt. Men midt under festlighederne sker der en katastrofe. Skibet synker – med telt, pengeskab og hele molevitten. Fortvivlet indser Matt, at han ikke engang har penge nok til at give sine ansatte en bid mad. Da får han en vanvittig ide. Han vil sætte et nyt cirkus op - et Wild West Show.  

Elvira Madigan. Svensk, 1967

Bo Widerbergs film er historien om den umulige kærlighed mellem den danske linedanserinde Elvira Madigan og den ældre, gifte og adelige svenske kavaleriløjtnant Sixten Sparre. Sammen flygter de til Danmark, hvor de indlogerer sig på et hotel som bryllupsrejsende. Men pengene er snart brugt, og kærligheden ender i tragedie på øen Tåsinge, hvor Sixten skyder dem begge med sin revolver. 

De flyvende djævle. En film af Anders Refn. Danskproduceret, men engelsksproget, 1985.

Filmen er danskproduceret – med enkelte danske skuespillere, men flest internationale. Sproget er engelsk. Filmen baserer sig på Herman Bangs novelle De fire djævle (1890), men fjerner sig meget fra novellens handling.

Den foregår i cirkusmiljøet (Cirkus Althof). Den aldrende trapezartist Lazlo har moderat succes, men han sætter sin lid til børnene Max og Miranda og deres udefra kommende flyver Mory. Truppen arbejder på at realisere drømmen (og vist mange andre luftartisters drøm?)  om den 4-dobbelte salto. Bl.a. for at de dermed kan få engagementer i de store cirkus – og dermed forbedre deres prestige og levefod. Men det vil ikke lykkes.

Som stand-in artister ses The Flying Jimenez, The Flying Germains og Los Fassmont.

Filmen er en cirkusfilm, som viser bagsiden af medaljen: de bristede illusioner, kampen for det daglige brød, jalouxi, og flugt fra realiteterne. Men viser også i glimt den  storladne kunst, som cirkus rummer, og den vedholdende ihærdighed og målbevidsthed, som er den store artists adelsmærke. Et problem, som vist også findes i cirkus i dag, er, at Lazlo holder sine børn isoleret – væk fra den ”private” verden, så de helt kan hellige sit artistkaldet. Han gør det i den bedste mening, for en stærk kontakt med verden uden for cirkus kan risikere, at de forlader cirkusmiljøet. Men dermed kommer han til at stække dem. Og man oplever begrebet aftaleægteskab, hvor faderen tvinger et parforhold igennem. Det har man også hørt om før!

Filmen slog ikke igennem og blev kun set af 10.000 mennesker i Danmark – måske fordi det ikke var en dansk, men en international cirkusfilm. 

Barnum (filmatiseret teatermusical). England, 1986

Musicalen Barnum er baseret på den amerikanske showkonge Barnums liv og har tekst og musik af hhv. Michael Stewart og Cy Coleman. Den spillede i 2 år på Broadway og fik også succes i London og blev senere sendt på turne. I den engelske udgave spillede Michael Crawford, som senere blev berømt som The Phantom of the Opera, hovedrollen. BBC optog forestillingen, som senere er udsendt på dvd. Melodien til sangen Join the Circus er blevet en klassiker i cirkussammenhæng. 

Funny Bones, USA, 1995

Filmens handling er kompliceret. Men hovedhandlingen er, at den unge komiker Tommy Fawkes (Oliver Platt) står over for sit gennembrud som komiker på Hilton Oasis Hotel i Las Vegas. Hans far George Fawkes (Jerry Lewis) er en berømt komiker, men han ødelægger med sin klodsede adfærd sønnens debut – som bliver en fiasko.

Tommy rejser derfor i frustration til Blackpool, hvor han er født, for at starte forfra som direktør med et show med nye talenter. Han holder audition, og han møder sin mor Katie Parker (Leslie Caron) og sin fars tidligere partnere, de to brødre  Bruno og Thomas Parker (Freddie Davis og George Carl), der nu arbejder som spøgelser i Spøgelsestoget i det lokale tivoli. Bruno er gift med Katie, og de har sammen en søn, som hedder Jack (Lee Evans). Det viser sig, at Jacks virkelige far er George Fawkes, så Tommy og Jack er halvbrødre.  Jack har et vanskeligt sind, og et af de spørgsmål, filmen kommer rundt ved, er normalitetsbegrebet: hvem er egentlig tosset? Ofte er de ”normale” mere skøre end dem, der anses for at være lidt til en side.

Tommy finder også ud af, at hans far har overtaget sine numre fra Bruno og Thomas – men udgivet dem som sine egne.  I en telefonsamtale fortæller han sin far, at han nu ved, at Jack er hans halvbror. Faderen rejser til Blackpool, og han feteres som den berømte komiker, han er – bl.a. ved en festforestilling i Blackpool Tower Circus, hvor Tommy lidt ufrivilligt ender som artist i svajmast – og dermed får sit gennembrud som anerkendt artist.

Slutscenen skulle efter de omtaler, filmen fik i 1995, foregå i The Great Fattinis svajmast, men filmens credits nævner det ikke. Men masten ligner!

Der er mange flotte billeder fra strandpromenaden i Blackpool og fra Blackpool Tower Circus, og den lange scene, hvor Tommy holder audition, er et fyrværkeri  af komiske og excentriske indslag. Og så er der George Carl, som – også som skuespiller – er et komisk urtalent, hvis ansigtmimik jo uafladeligt bevæger sig et sted mellem galskab og genialitet. 

Water for Elephants. USA, 2011

Filmen er baseret på Sara Gruens roman af samme navn fra 2006. Bogen kom hurtigt på de amerikanske bestsellerlister og solgte i næsten 2 millioner eksemplarer og blev oversat til 38 sprog, herunder til dansk. Det er en kærlighedshistorie, som foregår i et cirkusmiljø i USA i trediverne. Den unge dyrlægestuderende Jacob (Robert Pattinson) havner ved et tilfælde i Cirkus Brdr. Benzini. Her udnytter han sine færdigheder som veterinær, og især får han et godt forhold til elefanten Rosie, som cirkus netop har erhvervet. Han bliver også ven med direktørparret August (Christoph Waltz) og hans kone Marlena (Reese Witherspoon). Forholdet bliver dog hurtigt til et trekantsdrama, hovedsageligt p.g.a. Augusts drikfældighed og hidsige sind. Ved en enkelt lejlighed gennemtæver han Rosie – til omgivelsernes forfærdelse. Marlena og Jacob forelsker sig i hinanden og stikker af, men Marlena hentes og føres med vold tilbage til sin mand. Jacob opsøger cirkus, og det kommer til opgør og dramatiske optrin. Også Rosie deltager i det afgørende slagsmål, idet den dræber August med en pløk. Derefter er der fri bane for Marlena og Jacob, og de lever lykkeligt til deres dages ende – dog ikke i cirkus, men i et parcelhuskvarter, hvor Rosie står i baghaven. Som gammel mand opsøger Jacob Cirkus Vargas – og fortæller den dramatiske historie til direktøren.

Elefanten Rosie spilles af den indiske elefant Tai fra Have Trunk Will Travel ranch i Perris, Californien.

Filmen fik ikke imponerende anmeldelser efter premieren i Danmark, og man forstår hvorfor: personskildringen virker ikke helt troværdig, men den hænger fast i stereotyper og klicheer. I bogen er personerne skildret mere voldsomt og råt, men filmen lægger en dæmper ind over dem.

Men der er fine optagelser fra tredivernes amerikanske cirkustradition – med togtransport, sideshow og parade.  Filmen skal som nævnt forestille at foregå i 1930’erne. De forhold, som Rosie og andre dyr møder i filmen, afspejler derfor situationen for 80 år siden og må ikke sammenlignes med de langt bedre de forhold, som cirkusdyr har i dag.

Monsieur Chokolat. Fransk, 2016

Hovedpersonerne er autentiske: hvidklovnen George Footit (1864-1921) og Raphael Padilla, kaldet Chokolat (1865-1917). Chokolat stammer fra Afrika og optræder som kannibal og vildmand i et mindre cirkus. Den hvide klovn Footit indleder et samarbejde med ham, og de skaber et excentrisk/akrobatisk nummer med mindelser om kaskadør-genren. Det er vistnok første gang, man i cirkus oplever den hvide klovn i et samarbejde/modspil med August-typen. Nummeret bliver headhuntet til de mondæne cirkus i Paris, hvor de bliver feteret og berømte og lever i rigdom.

Men Chokolat kan ikke frigøre sig fra tanken om, at han – stadig – udnyttes pga. sin hudfarve og fortid, og derfor bryder han med Footit og vil skabe sig en karriere som karakterskuespiller. Han prøver kræfter med rollen som Othello, og han løser opgaven fint. Men publikum mishager, at rollen spilles af en ”indfødt” i stedet for – som man er vant til – af en europæer.

Han dør i en ung alder af tuberkulose, men i filmen forenes han med Footit på sit dødsleje.

For en cirkuselsker er filmen et eldorado: Der er fine og fyldige stemningsbilleder fra tre cirkustyper, som de så ud dengang: det forhutlede og nødlidende cirkus, det lidt større og veldrevne cirkus med overskud og potens. Og – som det tredje – storbyens mondæne cirkus i en grundmuret bygning, hvor det velhavende borgerskab flokkes på tilskuerpladserne.

Der er portrætter af cirkusdirektører og artistagenter – som kunne være taget i nutiden.

Der er overbevisende skuespil af Omar Sy, som er Chokolat. Men stærkest står James Thiérrée som Footit. Han er barnebarn af Charlie Chaplin. Han er hvidklovn i dens tidlige udformninger: ingen sminke, men mel ansigtet. Hans attitude er indestængt, lidt farlig og desperat, på kanten af det uhyggelige – ikke som nutidens hvide klovn, som er den overlegne og arrogante bedsteborger.  Hans maske bliver gradvist større, og sådan var det vistnok i gamle dage: masken voksede med alderen.

Og filmen slutter – bevægende – med stumfilmoptagelser af virkelighedens Footit og Chokolat.

100 cirkusfilmer under 100 år (af Lennart Strandner)

Lennart Strandner lavede i 2011 for Cirkusakademien i Sverige en oversigt kaldet "100 cirkusfilmer under 100 år". Med tilladelse fra Lennart gengives oversigten nedenfor. En * betyder, at filmen er omtalt ovenfor under Danske Cirkusfilm. En # betyder, at filmen er omtalt ovenfor under udenlandske cirkusfilm.

Kanske kan cirkusintresserade läsare ha intresse av en lista med ett urval cirkusfilmer? Här är den i alla fall, delvis bearbetad för svensk publik, och 2011 publicerad på Cirkusakademiens hemsida.

Filmerna kan handla om cirkusartister, cirkusföretag eller vara komedier eller thrillers som använder cirkusmiljön. Några ”rullar” nuddar vid varieté och tivoli. Många filmer har ni förstås redan sett på bio eller TV, och en och annan godbit har vi naturligtvis tyvärr glömt. Ett antal filmer har med åren blivit förintade innan restauration hunnits med. Men håll till godo!

Film på cirkus

Vid sekelskiftet 1900 betydde cirkusfilmer som ordet låter – film på cirkus. Eller kinematografbilder som det stod i annonserna på den tiden. Film var något nytt och spännande, och cirkusdirektörerna satsade på denna nyhet, precis som man visade sin publik mer eller mindre storslagna pantomimer som en del av cirkusföreställningen. Alltså kunde cirkuspubliken för drygt hundra år sedan få tillfälle att titta på rörliga bilder – otroligt tyckte man. Det kunde vara Vaktparaden på marsch genom Stockholm, eller nästa kväll den danska sångerskan Dagmar Hansen. Ljudfilm fanns inte, men fonografrullar eller levande musik fick duga tillsammans
med de korta stumfilmerna. Det var då det!

Förteckningen är delvis baserad på en lista som Svenska Filminstitutet publicerade på 1980-talet.

1912Dödsritten under cirkuskupolen, svensk spelfilm med bl.a. Carl Barcklind som cirkusartisten Corradini (som störtade i Lorensbergs Cirkus 1898). Tyvärr finns endast fragment kvar av filmen.
1924Han som får örfilarna.  En klassiker gjord i USA. Regi: Victor Sjöström.
1925Varieté, tysk film med bl.a Emil Jannings. Regi: E.A. Dupont
1926 Clownen, dansk film med Gösta Ekman. Regi: A.W. Sandberg. *
1927The Unknown, makaber cirkusfilm bl.a. om en knivkastare utan armar. Regi: Tod Browning.
1928 Laugh, Clown, Laugh, med Lon Chaney (från V. Sjöströms film från 1924). I en av   rollerna den danskfödde svenske skådespelaren Nils Asther. Regi: H. Brenon.
1928Manegens barn, (Ein Mädel und drei Clowns). Regi: Hans Steinhoff.
19284 Devils, amerikansk film om fyra föräldralösa barn som blir trapetsartister. Regi:  F.W. Murnau. Jämför De flygande djävlarna från 1988. Båda filmerna baserade på novell av danske författaren Herman Bang
1928 Cirkus, av och med Charlie Chaplin, även regi. #
1931Grock, tysk-fransk film med Grock. Regi: Carl Boese
1931Halvvägs till himlen, med Edvin Adolphson som akrobat. Regi: Stellan
Windrow och Rune Carlsten.
1932Freaks, ytterligare en makaber cirkusfilm av Tod Browning.
1932Swing High, kort dokumentärfilm med the Flying Codonas. Regi: Jack Chunnings
1932Cirkusliv (The Chimp), kortfilm med Helan & Halvan. Regi: J. Parrot.
1933Fridolf i lejonkulan, med Fridolf Rhudin. Regi: Weyler Hildebrand.
1933Tigern är lös, (The Big Cage), med Clyde Beatty som rovdjursdomptör på cirkus. Regi: Kurt Neumann.
1933Cirkusmordet, amerikansk film. Regi: Roy William Neill.
1934 The Circus Clown, amerikansk komedi med Joe E Brown. Regi: Ray Enright.
1934 Cirkus Barnum (The Mighty Barnum). Regi: Walter Lang.
1935Annie Oakley. Amerikansk film med Barbara Stanwyck som Annie. Regi: George
Stevens.
1935Cirkusblod, tysk film. Regi: Hans Diel
1936Circus. Rysk film med Lyubov Orlova. Nicolai Otto i en roll som Charlie Chaplin!
Regi: G. Aleksandrov.
1936Charlie Chan på cirkus, med svenskättade Warner Oland (Verner Ölund). Regi:
Harry Lachman.
1937Svart guld (High, wide and handsome), med Irene Dunne och Randolph Scott:
Regi R. Mamoulian.
1938Under cirkuskupolen (Manege). Regi: Carmine Gallone.
1938Under the Big Top, med Marjorie Main. Regi: Karl Brown.
1938 Peck´s Bad Boy with the Circus. Regi: E.F. Cline.
1939  Sensation i Cirkus Sarassani (Menschen, Tiere, Sensationen). Regi: Harry Piel.
1939Farande Folk, tysk-fransk film. Regi: Jaques Feyder.
1939  Cirkus, svensk-dansk film med bl.a. Carl Ström, Tollie Zellman, Viveka Linder och
Nils Kihlberg. Regi: George Schnéevoigt
1939  En dag på cirkus (At the Circus), med Bröderna Marx. Regi: Edward Buzzell. #
1940Hans nåd gör skandal, (Young Man´s Fancy), engelsk komedi. Aristokrat möter
kanondrottning på cirkus.  Regi: Robert Stevenson
1940 Den förbjudna kyssen, amerikansk film med bl.a. Henry Fonda och Dorothy
Lamour. Regi: Henry King.
1940 Den stora profilen med John Barrymore. Regi: Walter Lang.
1941 Dumbo på cirkus, tecknad film. Produktion: Walt Disney. #
1941 L´Acrobate, fransk komedi med Fernandel. Regi: Jean Boyer.
1941Cirkus i stan. Mentalpatienter rymmer med cirkus. Regi: Hal Roach.
1941Vagnarna rullar om natten, amerikansk film med Humphrey Bogart. Regi: Ray
Enright.
1941De 3 Codonas, tysk film med René Deltgen som Alfredo Codona. Regi: Arthur
Maria Rabenalt.
1943Akrobat Schö-ö-ön, tysk film med Charlie Rivel. Regi: Wolfgang Staudte. #
1943Sjätte skottet, av och med Hasse Ekman.
1943 Zirkus Renz, tysk film med René Deltgen som Ernst Renz. Regi: Arthur Maria
Rabenalt.
1943 Dantonmysteriet. Trapetsflicka som påverkas av hypnotisör. Regi: John Harlow.
1943  Elvira Madigan, med Åke Ohlberg och Eva Henning. Regi: Åke Ohlberg.
1944  Kvinna i mörkret (Lady in the dark), med Ginger Rogers och Ray Milland. Regi: M. Leisen.
1948  1-2-3 Corona. Östtysk film om trapetsartisten Corona (Eva Ingeborg Sholz) i
Berlin. Regi: Hans Müller.
1948  Hjältar mot sin vilja, med Harald ”Släpvagnen” Madsen och Calle Reinholdz m.fl.
Regi: Rolf Husberg.
1949 Au revoir Monsieur Grock, (Manege frei), tysk-fransk film. Regi: Pierre Billon.
1950Annie Get Your Gun, amerikansk film med bl.a Betty Hutton och Howard Keel.
Regi: George Sidney. #
1951  Da capo, (Encore), engelsk film med Glynis Johns och Terence Morgan. Regi: H.
Fredund. Om ett artistpar som är höghöjdsdykare.
1952The Greatest Show On Earth. Regi: Cecil B DeMille. Med bl.a. James Stewart,
Betty Hutton och Cornel Wilde. #
1952 Rampljus, en film av och med Charlie Chaplin.
1952 Cirkusblod, tysk film. Regi: Rolf Meyer.
1953Förtrollad vandring, med Folke Sundqvist, Edvin Adolphson och Elsa Prawitz.
Regi: Arne Mattsson.
1953Gycklarnas afton. Regi: Ingmar Bergman. Med bl.a. Harriet Andersson, Hasse
Ekman, Åke Grönberg och Gudrun Brost.
#
1953Dumbom, med Nils Poppe som även regisserade.
1953 Lindansaren (Man on A Tightrope), med Fredric March. Delar av Circus Brumbach deltog. Regi: Elia Kazan.
1954   La Strada. Regi: Federico Fellini. #
1954    Cirkus Cirkus, tjeckisk film. Regi: Oldrish Lipsky.
1954 Cirkus för hela slanten (3 Ring Circus), med Dean Martin och Jerry Lewis. Regi:
Joseph Pevney.
1954     Fruktans arena, (Ring of Fear). Clyde Beatty, Mickey Spillane och Pat O´Brien.
Regi: J.E. Grant.
1954Förföraren (Carnival Story). Regi: Kurt Neumann.
1955Oh, mein Papa, tysk film (Feuerwerk) med Karl Schönböck och Lilli Palmer. Regi: Kurt Hoffmann.
1956Trapets, med bl.a. Burt Lancaster, Gina Lollobrigida och Tony Curtis. Regi: Carol
Reed. #
1956Circus Boy, amerikansk TV-serie 1956-1958.
1957 Brottaren och clownen, rysk film. Regi: K. Judin/Boris Barnet.
1958Kors i taket, (Merry Andrew), med Danny Kaye och Pier Angeli. Regi: Michael
Kidd. #
1959Cirkushjälten med Kevin Corcoran. Regi: Charles Barton.
1959  Lejon på stan, med Nils Poppe. Regi: Gösta Folke.
1959     The Big Circus (Sensation på cirkus), med Peter Lorre, Victor Mature, Rhonda
 Fleming m.fl. Regi: Joseph Norman.
1961 The Big Show (Galaföreställningen), med Ester Williams och Cliff Robertson.
Regi: J.B. Clark.
1962 Sol och vår och kär, med Doris Day och Jimmy Durante. Regi: Charles Walters
1964Circus World, med bl.a John Wayne, Claudia Cardinale och Rita Hayworth. Regi:
Henry Hathaway.
 #
1965 Den fantastiske Yoyo, fransk film av och med Pierre Ètaix.
1965 Circus Angel (Fifi la Plume), fransk film med Philippe Avron. Regi: A. Lamorisse.
1965Om en cirkus, dokumentär av Eric M Nilsson, 25 minuter.
1965Den stora familjen, dansk TV-film om och med familjen Charlie Rivel.
1967 Elvira Madigan, med Tommy Berggren och Pia Degermark. Regi: Bo Widerberg. #
1970Clownerna, med bl.a. Les Bario, Annie Fratellini, Pierre Ètaix, Pipo & Rhum – och Anita Ekberg. Regi: Federico Fellini.
1971Vampyrernas Cirkus, engelsk film med Adrianne Carté. Regi: Robert Yong.
1975 Parade, av och med Jaques Tati. Delar av en TV-serie som blev film, inspelad i
Stockholm.
1976 High Grass Circus, kanadensisk dokumentärfilm. Regi: T. Ianzelo/T. Schioler.
1978The Great Wallendas, TV-film. Britt Ekland har rollen som Jenny Wallenda. Regi:
Larry Elikann.
1980Carny, med bl.a. Jodie Foster och Gary Busey. Regi: Robert Kaylor.
1980  Bronco Billy med Clint Eastwood, huvudroll och regi
1981When the circus came to town, med Elisabeth Montgomery och Christopher
Plummer. Regi: Boris Sagal.
1986  Barnum! Engelsk filmversion av musikalen om P.T. Barnum med bl.a. Michael
Crawford. Regi: P. Coe/T. Hughes.  #
1987Himmel över Berlin. Regi: Wim Wenders.
1988   Big Top Pee Wee med Pee Wee Herman (Paul Reubens). Regi: Randal Kleiser.
1988De flygande djävlarna, svensk-dansk film, med Mario David, Erland Josephson,
Margareta Krook. Regi: Anders Refn.
#
1989    Änglarna rida i pausen, svensk kortfilm. Regi: Olof Rhodin.
1989   Roselyne et les lions, med Isabelle Pasco som Roselyne. Regi: Jean-Jacques
Beineix.
1992 Mazeppa. Regi: Bartabas (artistnamn för fransk filmmakare, hästtränare och f.d.
cirkusdirektör).
1993Clown! Clown! TV-film inspelad i Djurgårdscirkus med ett tiotal världsberömda
clowner, bl.a Charlie Rivel. Producenter: Henry och Robert Bronett.
2000 Joker, indisk cirkusfilm med mycket musik. Regi: A.K. Lohitadas.
2003 Grock – König der Clowns, schweizisk dokumentär av Felice Zanoni.
2004Cirkus, kortfilm 9 minuter. Regi: Thomas Pors.
2005  Bye Bye Blackbird med Izabella Miko och James Thierree. Regi: Robinson
Savary.
2008  Carnivale, TV-serie om ett kringresande tivoli i USA.
2010   Water for elephants, tågcirkus i 30-talets USA. Regi: Francis Lawrence. #
2011   Life on a wire. Inspelning 2011 i USA av en TV-serie om The Great Wallendas.
Med Nik Wallenda m.fl.

På DVD finns också en mängd cirkusföreställningar inspelade. Säljs oftast genom respektive cirkusföretag. Några av filmerna (DVD-kopior) finns att köpa på Internet. Leta vidare.

Tilbage til hovedsiden