Af Troels Nørlem
Verdens stærkeste mand hedder
Andreas. Han er 6 år gammel og går i børnehaveklassen på Roslev skole i Nordjylland.
Det vil sige, han går der mest om vinteren, for om sommeren turnere han kongeriget rundt
i sin røde trikot med medalje på brystet, og løfter gevaldigt store vægtstænger.
Andreas
Deleuran. (Foto: Ole Simonsen)
Andreas er nemlig cirkusartist. Det er
hans storebror Daniel også, og sammen med forældrene Marianne og Jess Deleuran udgør de
grundlaget for det lille Cirkus Mascot.
Cirkus Mascot er et af de otte
turnerende cirkuser, som i 2003 har været med til at holde en lang og stolt
cirkustradition i hævd i Danmark.
Sammen med Cirkus Arli, Charlie, Krone
og Cirkuuz Baldoni hører de til de små rejsende cirkuser, som kan opleves rundt om i den
danske provins i sommermånederne. De større byer får traditionelt besøg af et eller
flere af de tre store cirkuser: Cirkus Arena, Cirkus Dannebrog og Cirkus Benneweis.
Gøgl, akrobatik og jonglering har
været en del af vore forfædres liv, så langt tilbage vi kan registrere. På næsten
4000 år gamle helleristninger finder vi dristige mænd afbildet, der står på hesteryg
eller laver akrobatik. Og op gennem tiderne kommer flere og flere efterretninger til, der
fortæller om cirkuslignende aktiviteter. Fra midten af år 1600 findes nøjagtige
beskrivelser af danske og udenlandske gøglerensembler, som rejste landet tyndt og
underholdt med alt fra musik og teater til tryllekunst, akrobatik og fremvisning af sære
eksotiske ting.
Underholdning af forskellig art
smeltede efterhånden sammen og blev til den slags cirkus vi kender i dag. Nogle ensembler
slog sig fast ned i varieteer og lignende, mens andre valgte livet på farten. Det
turnerende cirkus havde og har den store fordel, at det ved at rejse kan nå et større
publikum og dermed undgå at skulle indøve og arrangere nye tidskrævende numre så ofte
som fastliggende attraktioner.
Cirkus
er i byen ! (Foto: Troels Nørlem)
Op igennem nyere tid er det gået op og ned for dansk cirkus.
Mange er kommet til og mange er hurtigt faldet fra igen. Lidt ældre danskere vil nikke
genkendende til navne som Cirkus Moreno, Cirkus Louis, Cirkus Miehe og Cirkus Royal, hvis
karavaner fartede rundt på de danske landeveje i halvtredserne.
Ingen af dem overlevede, og i begyndelsen af halvfjerdserne var
der for alvor krise i dansk cirkusverden. Kun tre var på banen: Nytilkomne Cirkus Arli,
der var etableret i 1971, Cirkus Arena, der var kommet til i 1955, og så naturligvis
dansk cirkus gamle flagskib, Cirkus Benneweis, der med etableringsdato den 13. juli
1887 sandsynligvis er verdens ældste stadigt turnerende cirkus.
Men danskerne har tilsyneladende igen fået smag for løjerne i
manegen. De i alt cirka 6000 siddepladser som de otte turnerende cirkuser i 2003 har
kunnet tilbyde pr. aften, har været så godt fyldt op, at der er stor fortrøstning til
fremtiden blandt cirkusdirektørerne.
Cirkus har helt klart fået en renæssance, og vi har haft
en rigtig god sæson i år, fortæller en meget tilfreds Diana Benneweis. Også hos
de små er der både glæde og overraskelse over den måde danskerne igen tager cirkus til
sig.
René Mønster fra Cirkuuz Baldoni ser også en klar
opblomstring for faget, og i Danmarks mindste cirkus, Cirkus Krone er Direktør Irene
Thierry begejstret over 2003 sæsonen. Hun har sin egen teori om hvorfor folk igen går i
cirkus.
Jeg tror, blandt andet, det er eftervirkninger af
begivenhederne omkring 11. september, siger hun. Folk føler vi lever i en
trængt tid, og de vil gerne have nogle oplevelser sammen. Vi bemærkede i år, at det var
hele familien inklusive bedsteforældre der kom for at være sammen og opleve noget sjovt
og positivt.
Andre teorier går på, at cirkus er populært igen fordi det er
en god modvægt til den forjagede og krævende hverdag vi lever i. Og til forskel fra
computeren eller fjernsynet derhjemme får børnene her fantastiske oplevelser, men i
virkelighedens verden. Gøgl, spænding og drama udspiller sig lige for øjnene af dem, og
med alle sanserne sat på prøve.
Tilmed findes der få underholdningsformer som kan appellere så
bredt aldersmæssigt.
Ingen
offentlig støtte
Og
mange tilskuere rundt om manegen er nødvendig for at vi fremover skal kunne opleve magien
under kuplen. Dansk cirkus lever nemlig i det
skisma, at det så at sige er den eneste af de
anerkendte kunstformer som ikke er anerkendt!
Cirkusfolk er frie og stolte mennesker, som ser en ære i at
klare sig selv og kunne manøvrere, uden at være underlagt for mange regler og
regulativer. Alligevel har Cirkusdirektørforeningen gjort opmærksom på, at lempelser
inden for visse områder ville være en velkommen hjælp til branchen. Men indtil videre
er forslag om for eksempel moms- brændstof- og afgiftslempelser blevet afvist, så de
store vognparker som cirkus opererer med, er stadig en meget stor udgiftspost i
årsregnskabet.
Dertil kommer, at især de små cirkuser belastes af nye regler
og afgifter indenfor forskellige områder. Traditionelt benyttede man tidligere
østeuropæiske, typisk polske, cirkusmusikere, men danske fag-interesser vanskeliggjorde
dette. Da de små cirkuser så skiftede til båndmusik, blev afgiften til benyttelse af
beskyttet musik, den såkaldte Koda/Gramex afgift, mangedoblet.
Vi fik pludselig en regning på Kr. 43000,- i stedet for
de Kr. 6000,- vi hidtil havde betalt forklarer Jess Deleuran fra Cirkus Mascot.
Allerede ugen efter opgav vi så at spille beskyttet musik, og andre fulgte hurtigt
efter. Siden da har vi spillet selvkomponeret musik.
Det er en broget flok, der gør sit indtog, når Mascots
cirkuskaravane med 28 kørende enheder ruller ind på landsbyernes fest eller
sportspladser. Et æsel, 6 hunde, 4 shetlandsponyer, 3 geder, 10 duer og så ikke at
forglemme lamaen Laura og den sølvhalsede italienerhane Oscar, der lægger æg på
kommando, udgør dyreholdet, når Cirkus Mascot ankommer.
Det lille familiecirkus består endvidere af 5 polske teltfolk,
en teltmester, som i øvrigt også er huskomponist og musikarrangør, en
køkkendame, 5 artister og så familien Deleuran selv, der ud over at huse verdens
stærkeste mand, består af cirkusdirektør og hestetræner Jess, hundedressøren Marianne
og Rola-Rola- og balanceartisten Daniel.
Daniel Deleuran (foto: Troels Nørlem)
Jess Deleuran er ikke født ind i cirkusfaget, men en livslang
interesse for faget og et job i en periode som PR-mand hos Cirkus Benneweis fik ham til at
tage skridtet fra telefonmontør til cirkusdirektør i Cirkus Mascot, som i år kunne
fejre ti års jubilæum.
Det er helt almindeligt i de små cirkuser, at de folk der står
bag, også er blandt dem der optræder. Andreas optræden som stærk mand indgår
som led i den familieappeal de mindre cirkuser ofte markerer sig på. Storebror Daniel på
fjorten er ved at udvikle sig til en habil jonglør, og måske vælger han at forblive i
faget, når skoletiden som på turneerne klares med hjemmeundervisning er
forbi.
De øvrige artister i Cirkus Mascot er, som det også er vanligt
for de små ensembler, artistfamilier fra Østeuropa. Ofte to eller tre familier, hvor
både manden og konen har numre. I Mascots jubilæumsforestilling optræder således
Tatyana Primachenko fra Ukraine både med Hula Hop-ringe og et imponerende Strapat-nummer,
mens hendes mand Usbekeren Ulmas Gulyamov, er alle børns favorit som klovnen der får
hanen Oscar til at lægge æg, og som chauffør på en imaginær bil, der bringer et par
af de voksne fra publikum på en noget utraditionel og grinagtig manege-tur.
Desuden ser man ofte i de små cirkuser, at de udenlandske
artister giver en hånd med, når der i pausen sælges candyfloss og souvenirs, eller
børnene skal have lagt en flot klovnemaske.
De store cirkuser kan naturligvis indkøbe større og mere
kostbare numre, som typisk findes hos andre store cirkuser i Europa og engageres for den
kommende sæson. Hver sæson udskiftes gæsteartisterne så forestillingerne fornyes, men
det er sjældent at man indbyrdes udveksler artister. Det er nemlig langt fra en branche,
der kan prale af det store kollegiale sammenhold. Med ganske få undtagelser hersker der
ubønhørlig konkurrence og en alle er sig selv nærmest stemning blandt de
danske cirkuser.
Turnéplaner bliver lagt mere imod end med hinanden, og det er
også grunden til at mange cirkuser slet ikke offentliggør deres turneplaner. Ud over
Benneweis, der turnerer stort set samme rute hvert år, så er det en årlig kamp for de
andre, om at finde steder og tidspunkter, hvor man
ikke er generet af de andre, og endvidere må man sikre sig, at man ikke dukker op i
dagene efter den lokale byfest, for der er danskerne slet ikke cirkusstemte.
Det er ingen kunst at komme med en forestilling ét år.
Kunsten ligger i at kunne komme igen året efter opsummere Jess Deleuran den
virkelighed der gælder for cirkus.
Det er, ifølge ham og andre i branchen, et spørgsmål om
balance mellem tradition og fornyelse. Flere har knækket halsen på at ville forny genren
radikalt. Man har ignoreret at fornyelsen må ske med respekt for traditionen. For cirkus
er ikke bare underholdning. Det er i lige så høj grad nostalgi, genkendelse og romantik.
Det er barndommens erindring om vovemod, skønhed og magi. Erindringen om at sidde helt
ude på kanten af bænken og være vidne til, at døden udfordres, grine så tårerne
løber, og opleve dyr, hvis skønhed og evner man næsten ikke fatter.
Cirkus styrke er dets brede appel. Fascinationen på tværs af
alder. Og skal man tro en af landets førende cirkuseksperter, forfatteren Jørgen
Lorenzen, så kan danskerne roligt tage familien under armen og løse billet til det han
kalder eventyr live. Kvaliteten af dansk cirkus er nemlig høj, også set i
internationalt perspektiv.
Om Cirkus Mascots egen mascot forbliver verdens stærkeste mand
er uvist, men helt sikkert er det, at dansk cirkus igen næste år vil køre de danske
landeveje tynde for, aften efter aften, at tilbyde en ny version af et af verdens ældste
shows.
Fra
finalen i Cirkus Mascots jubilæumsforestilling 2003