Ølund Barly 100 år 18. august 2017
Af Dan Roneklint Sørensen
Ølund
Jacobsen fødtes 18. august 1917 i baghuset Søndergade nr. 25 i Nakskov
som søn af musiker Hans Jacobsen, der var født 24. december 1865 i
Kerteminde og hustru Mary Laurentse Olsen, som var født 25. oktober
1888 og altså væsentligt yngre end manden. Han blev døbt 10 februar
1918 i Sankt Nikolaj Kirke i Nakskov af sognepræst Holck. Fadderne var
forældrene og glarmester Bernhard Engel og hustru Mary. Faderen var en
udmærket fløjtenist, der bl. a. spillede til artistoptræden, hvorfor
der kom en del artister i hjemmet. Da der ikke altid var noget at
bestille i faget, måtte han ofte tage andet arbejde. Barly havde et
nært forhold til sin mor, så længe hun levede. Senere i livet, tog han
en gang om året til Nakskov for at se til gravene.
Den
unge Ølund trænede til artist - klischnigger (slangemenneske med
foroverbøjninger som speciale) og jonglør. Rekvisitterne tilvirkede han
selv. Hans køller var i grunden for korte, men da han senere blev klar
over det, havde han vænnet sig til dem. Han var om sig for at tjene
penge. Bl. a. var han programsælger, når der var optræden på Hotel
Harmonien. Under en optræden skulle sangeren og revymanden Ludvig
Brandstrup bruge en påklæder. Det blev Ølund. Brandstrup frarådede
artistvejen, men lovede at hjælpe. Da Barly nogen tid efter deltog i et
kunstnerforum i National-Scala i København, var Ludvig Brandstrup
konferencier og introducerede ham med ordene: ”Nu kommer der en lille
mand fra Nakskov; tag godt imod ham”. Ølund var ellers noget benovet
ved at arbejde til Aage Juul Thomsens store orkester. – I forvejen
havde han optrådt lokalt. Debuten havde fundet sted i Nakskov KFUM.
Han
kaldte sig ”jongløren Ølund”. Navnet Barly fik han ved en optræden,
vist på et marked, hvor varieteens indehaver ikke kunne huske hans navn
og tidligere havde haft artisten Barley engageret og derfor
introducerede ham som Barly. Som jonglør havde Barly selvironi. Han
sagde, at man ofte sagde om en artist: ”Han er skør, men han er jo også
jonglør”. Det skyldes nerver, fordi jonglører lever af perfektion. Hvis
en luftakrobat ender i nettet under forsøg på at udføre den tredobbelte
saltomortale, får han som oftest et opmuntrende bifald, men taber en
jonglør en bold, er det pinligt. Her havde Barly et lille trick. Hvis
han havde tabt en bold, fik den et par dask med en lille
dukketæppebanker, men så kunne han heller ikke tillade sig at tabe
flere bolde under den forestilling. Desuden jonglerede han med køller
og viste balance med kniv til kniv med en opsats med en lampe. Nummeret
sluttede i mørke med selvlysende rekvisitter til tonerne af
Københavnermarch, som er god at klappe i takt til. Jonglører ender ofte
med dårlig ryg af alle de gange, de skal bukke sig for at samle op
under træningen. Barly er da også omtalt i et kiropraktortidsskrift.
Kun i starten arbejdede han som slangemenneske. Senere blev trylleri
hans andetnummer.
Før
2. verdenskrig var han engageret af bl. a. Cirkus Brdr. Schmidt, hvor
han tjente lidt ekstra ved at have cykelstalden, og Kramers
velrenommerede variete på Dyrehavsbakken. Når han havde vænnet sig til
at stå til skue på den høje parade inden hver forestilling, var der
meget at lægge mærke til. De sanitære forhold på Bakken var den gang
ikke de bedste, så ofte så man en dame vade ud i aftenmørket efterfulgt
af sin mand, som skulle stå for. Det endte tit med et vræl, når hun
satte sig i en klynge brændenælder. Efter en tur i kongens klæ’r
fortsatte karrieren. Under besættelsen var han bl. a. med Eli
Benneweis’ vinterturne. (Den gamle Benneweis ville virkelig ikke føde
på Eli om vinteren). Her gik de efter opfordring af beboerne over isen
til Tunø, hvor de havde en festlig forestilling og aften. I de isnende
krigsvintre med kun lidt brændsel klumpede artisterne sig sammen i så
få senge som muligt på de kolde hotelværelser for at holde varmen, så
Barly sagde for spøg, at han havde delt seng med Eva Benneweis.
I
rationeringens tid kunne det være vanskeligt for rejsende
cirkusartister at købe ind. Da Barlys kone Inger ville købe ind hos en
provinsgrønthandler, fik hun svaret: ”Vi sælger kun til faste kunder”.
Samme aften skulle grøntmutter i cirkus – fribilletterne for ophængning
af plakat skulle benyttes. I pausen ville hun af Inger købe en is til
barnet. Svaret kom omgående: ”Vi sælger kun til faste kunder”!
Inden
det blev almindeligt, at artister i cirkus havde biler og campingvogne,
boede kun direktionsfamilien og dressører med egne dyr i
beboelsesvogne. De andre artister spredtes straks efter ankomsten til
en ny by ud over den på jagt efter logi. Barlys løsning var effektiv.
Han medbragte et lille telt, som han slog op på cirkuspladsen. Billigt
og tidsbesparende. Hans praktiske sans fornægtede sig ikke. En ramme
med en lille plade i hver ende blev sat ned over en rekvisitkasse, og
vips havde han et bord.
Foruden
på de den gang mange varieteer i Danmark har Barly haft engagementer
fra Norge til Schweiz. I Tyskland har han bl. a. arbejdet i Flora i
Hamborg. I en længere periode har han haft engagementer i Norge bl. a.
ved tivolierne, hvor han var verdensberømt. Foruden længerevarende
engagementer har han naturligvis samtidigt eller ind imellem haft galas
– engangsoptrædener i foreninger og lignende. I stille perioder gjorde
han skoler på landet bl. a. sammen med tryllekunstneren Alf Melander.
I
vintersæsonen er mange artister julemænd både i stormagasiner og – især
tidligere – til firmaers og foreningers juletræsfester. I en årrække
var Barly stormagasinet Illums julemand. Børnene kunne lægge
ønskesedler i en kasse; et barn blev udtrukket, og juleaftensdag kom
julemanden med gaverne. Ved et juletivoli, der et år blev afholdt i
udstillingshallen Forum, blev han valgt som bedste julemand i en
konkurrence.
Barly
var den første artist i dansk fjernsyn. Det var en anstrengende dag med
prøver, andet arbejde og udsendelse. Dette udnyttede han på et
reklamebillede.
Han var i en længere periode medlem af bestyrelsen for Dansk Artist-Forbund.
Efter
at Barly var sluttet som aktiv artist, havde han som mange andre
tidligere artister job i Tivoli om sommeren. Her var han i en årrække
kontrollør ved Det mystiske Hus, senere ved glashuset, hvor der nu er
sygeplejevagt. Ofte kom bekendte for at snakke med ham. Man kan næsten
sige, at han holdt hof.
Som
mange andre artister har Barly også været statist på film. I ”Der var
engang” fra 1966 ses han i et kort glimt som jonglør på en
markedsplads, og i ”Olsen-banden på spanden” fra 1969 arbejder han på
en boldfabrik sammen med Benny Berdino og Søren Arli; de medvirkede
også i den norske udgave, hvor de skulle arbejde med ølflasker.
Naturligvis har han været statist i flere film, men ikke som jonglør.
Barly
var gift 2 gange. Første gang med akkordeonvirtuosen Inger Lington. Hun
var datter af chimpansedressøren Viggo Benny, hvorfor Barly omtalte
chimpansen Bubu som sin svoger. (Efter sin død kom Bubu på Zoologisk
Museum, som desværre kasserede den ved flytningen). Ægteskabet gik i
stykker. Senere traf han den elskelige Erna Johansen, som han levede
sammen med en del år og blev gift med et års tid inden hendes død i
foråret 1991.
Hele
sit liv samlede Barly. Han samlede på meget – først og fremmest cirkus
og variete med hovedvægt på artistbilleder. Når en af Københavns mange
artistagenter holdt op eller døde, fik han ofte deres samling af
artistbilleder etc. f. eks. efter Walter Nagel og Glaesner. Ligeså fik
han også meget skænket af artister både i levende live og efter deres
død. Tryllekunstneren og gøgleren Shorty har bidraget en del. Gøgl med
markedsforlystelser og tivolier er også repræsenteret men i mindre
grad. Hovedparten af samlingen er billeder, men der er også bøger, hvor
perlen er grundlæggeren af det moderne cirkus Philipp Astleys bog om
hestedressur; fine kostumer bl. a. fra herboende kinesernumre. Atleten
Hofflands mundbid var en af Barlys favoritter samt en godbid som
gøgleren professor Labris rejsebog. Barly samlede også revy, som især
tidligere også havde artister med, og teater, hvis han fik det, og
skuespillere, balletdansere og operasangere har da også optrådt på
varieteerne eller i rejsende tivolier. Og så er der stakkevis af
udklip.
Barly
var en omhyggelig samler, som noterede ned, hvem han havde fået tingene
fra. Hvis han havde oplysninger om et billede, stod det skrevet på
bagsiden med hans mikroskrift. Hvad han selv klippede, daterede han,
hvilket en del af hans leverandører desværre ikke gjorde.
Men
en ærkesamler nøjes jo ikke med det. Frimærker var en passion – som hos
så mange artister. Kongebilleder, samlemærker, udklip om Vesterbro og
andet, som vakte hans interesse. Foruden at være samler, var Barly også
en gemmer som så mange, der som børn ikke havde meget at rutte med og
har oplevet en lang periode med varemangel, for tingen kunne måske
bruges en gang. Som mange artister var han påholdende, for man kunne
aldrig vide, men han kunne også være generøs, og som det dybt kristne
menneske han var, foregik det i stilhed.
Barly
var en habil amatørsnedker, som selv havde bygget sine reoler fra gulv
til loft i ”arkivet”. Der var i det lille køkken lavet en aftagelig
ekstra køkkenbordsplade foran køkkendøren. I gangen var der indbygget
opbevaringsplads til hans udstillingsplancher. Hvor der ikke var
reoler, hang der billeder på væggene. ”I sengen er kun vi”, plejede
Erna at sige, men sengen var klodset op, så der var plads til
opbevaring af plakater under den. Den lille toethalvtværelses lejlighed
på Sdr. Boulevard 70 i København var godt fyldt op. Efterhånden
blev en del af gulvpladsen også taget i brug, og det var ikke muligt at
strække benene under spisebordet. Desuden rådede han over flere
loftsrum, hvor tingene var anbragt mindre ordnede.
I
slutningen af 1970erne havde Kurt Møller Madsen en række glimrende
fjernsynsudsendelser – Cirkusklubben – hvori han i samtaler med
artister bl. a. viste, hvad der er let og vanskeligt i de forskellige
artistdiscipliner. Et fast indslag var Barly, der med rivende
tungefærdighed foreviste billeder og genstande fra sin store samling.
Meget skulle nås i løbet af den – alt for – korte
udsendelse. Samtidigt havde han en del udstillinger forskellige
steder – Varde, Gentofte, Rødovrecentret, en bank på Vesterbro og
frimærkeforeningen i Tåstrup. Barlys udstillingssystem var ganske
fikst. Plancherne var anbragt i rammer, der var beregnet til bladring i
plakatforretninger. De enkelte rammer, som indeholdt originalmateriale,
blev så hængt op på udstillingsstedet vægge eller skærme. Når der ikke
var udstilling, opbevarede han plancherne i lejligheden, rammerne på
loftet. Der er blevet brugt billeder fra Barlys samling i flere bøger.
Mest kendt og mest omfattende er ”Kurt Møller Madsen: Markedsgøgl og
cirkusløjer. Billedredaktion: Allan Fridericia, Lademann, 1970”. – Erik
Mertz: ”Cirkus-snak, 1972” og ”Cirkus er livet, 2011” bygger på
samtaler med Barly.
Som
gammel varieteartist havde Barly sin særlige døgnrytme, som bekendte og
gæster måtte indstille sig på. Han gik i seng, når vi andre stod op.
Den, der var inviteret til ham kl. 5 om eftermiddagen, begik kun én
gang den dødssynd at komme for tidligt, for da var han næppe færdig med
at stå op. I den anden ende var det vanskeligt at komme fra ham på den
pæne side af kl. 2 nat, for han skulle lige vise … og … og! Men skulle
han, kunne han komme op. Hvis han var inviteret til barnedåb, var han
på plads i kirken kl. 10!
Barly
sørgede meget efter Ernas død i foråret 1991. Et år senere kom der
nogen opmuntring, da Selskabet Barlys Venner blev stiftet med formålet
at få oprettet et permanent museum til hans samling. Sommeren 1992 blev
Barly en af modtagerne af Københavns Amts Kulturpris sammen med
Vestvoldens Venner. Det skete i Restaurant Kramer på Dyrehavsbakken i
det hus, hvor han havde optrådt i Kramers Variete. Han var ikke
adviseret i forvejen, men scenevant fattede han sig hurtigt og kunne
improvisere en pæn takketale og anbringe en drikkeskilling inden for
den optrædende syngepiges strømpebånd. Jo, han var showman.
Det
år skete der meget. I december underskrev vennerne og amtet en
samarbejdsaftale om et arbejdsløshedsprojekt til registrering af
samlingen, Den konservative politiker Abel og de socialdemokratiske
borgmestre Per Kaalund og senere Vibeke Storm Rasmussen gik meget ind
for sagen. I Amtets arbejdsmarkedsafdeling stod Keld Lybke og Vibeke
Reichhardt, som i særlig grad forstod at vinde Barlys sympati, for
styret. Susanne Torgard, der som kunsthistoriker havde en god
billedhukommelse skulle som projektleder holde orden på tropperne,
hvoraf nogle var meget, andre mindre interesserede. Repræsentanter fra
Arbejdsmarkedsafdelingen og foreningens bestyrelse dannede en
styregruppe for projektet. Foreningens bestyrelsesmøder holdtes normalt
hos Barly, styregruppens skiftevis i amtets og foreningens regi.
Nu
fik Barly, der tidligere havde rådet enevældigt over sin samling, både
en foreningsbestyrelse og en styregruppe til at blande sig. Det var
svært for ham. I begyndelsen var det heller ikke let for Barly, at
nogle af ”hans børn” skulle flytte hjemmefra. Som en Fafner rugede han
over sine skatte, og de sidste gamle billeder kom da også først til
registrering efter hans død.
Barly
havde i årenes løb fået grund til at være noget mistroisk. Flere
mennesker havde søgt hans bekendtskab for at få billeder fra ham, og
han var på et tidspunkt blevet tilbudt lidt kulturpenge, så han kunne
registrere sin samling, som det offentlige så senere kunne overtage,
uden at der var stillet et museum i udsigt. Barly kunne godt glæde
alvorligt interesserede med dubletter fra sin samling, men det skete på
eget initiativ. Hany ønskede ikke at blive udnyttet.
Et
af formålene for Barlys Venner var at skabe opmærksomhed ved hjælp af
udstillinger. Her trak Projekt Barly et stort læs. Når der skulle
forberedes en udstilling, kunne der undertiden være en del diskussion.
For samleren kan affektionsværdien – som de omstændigheder hvorunder en
genstand er kommet ind i samlingen – veje tungest, medens andre måske
kan have et mere nøgternt syn på den pågældende ting. Normalt ordnede
det sig dog i mindelighed. Der blev lavet vandreudstillinger med kopier
af billeder; de havde normalt premiere i Københavns Amt – ofte på et
sygehus. Senere blev de udlånt – en af dem var sågar en tur på
Grønland. De største udstillinger også med originalmateriale blev vist
på Amtsgården i Glostrup, Gladsaxe Hovedbibliotek og Skjern-Egvad
Museum i årene 1994-1995. 1996 og 1997 var der udstillinger i Hvidovre.
Ved udstillingsåbninger var den gamle cirkushest i sit es og altid god
for en historie.
Efter
at der var blevet sendt offerter ud til kommunerne i og omkring
København, fandt samlingen sit blivende sted i Avedørelejrens
hovedbygning i Hvidovre Kommune, hvis borgmester Britta Christensen gik
meget ind for det. Der forestod en stor renovering af bygningen, inden
dette kunne ske. Barly døde i marts 1999. Han så ikke museet indrettet,
men han døde i bevidstheden om, at samlingen havde fundet et blivende
sted.
Erna og Barly blev begge bisat fra Gethsemane Kirke og hviler i de ukendtes grav på Vestre Kirkegård.
Cirkusmuseet
i Hvidovre blev indviet 1. september 2001. Da borgmesteren skulle
klippe silkebåndet over, havde man glemt saksen, men med største
selvfølgelighed fremdrog Barlys ven herreekviperingshandler Per Børsch
fra Hillerød en saks fra sin inderlomme.
I
Cirkusmuseet er der indrettet en mindestue med Barlys originale reoler
og minimale arbejdsplads, hvor en lille seddel forkynder, at dette liv
er evigt! Mindestuen kan ses som en cadeau ikke blot til Barly, men til
alle de samlere, som vore museer skylder så meget.
Ved
Barlys hundredeårsdag lever museet i bedste velgående med udstillinger
i hovedbygningen og aktiviteter i den smukt renoverede fægtesal under
ledelse af en professionel artist. Selskabet Barlys Venner er nu omdøbt
til Danske Cirkusvenner. Museet og foreningen samarbejder om
forskellige arrangementer. Fægtesalen har i 2016 og 2017 dannet rammen
om uddelingen af den genoplivede danske cirkuspris.
Det
må ikke glemmes, at Cirkusmuseet også rummer Truxas samling af
tryllerekvisitter. Museets samling er heller ikke statisk. Det modtager
stadigvæk nye ting.